نرخ دوم بنزین پس از ابلاغ قانون بودجه سال ٩٥ به دولت، تعیین می شود.

 

به گزارش خبرنگارشانا، روز گذشته لایحه بودجه به تصویب شورای نگهبان رسید و پیش بینی می شود قانون بودجه سال ٩٥ تا ابتدای خردادماه جاری به دولت ابلاغ شود که در صورت ابلاغ، دولت چهارماه فرصت برای ایجاد زیرساخت و شرائط لازم اجرای مصوبه، استفاده از کارت سوخت و اعلام نرخ دوم بنزین خواهد داشت.

با ابلاغ مصوبه، دولت با تشکیل کارگروه تخصصی به بررسی شرائط استفاده مجدد از کارت سوخت و تعیین نرخ دوم بنزین براساس بند الحاقی قانون بودجه سال ٩٥ می پردازد.

در این بند الحاقی نمایندگان مجلس، دولت را مکلف کردند حداکثر چهارماه پس از تصویب این قانون، قیمت تمام شده بنزین را براساس قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه‌های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزء ٢ تبصره ماده ١٦ و بند ج ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ کارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران که از سوی دولت تامین می شود، به عنوان نرخ دوم تعیین و ابلاغ کند.

انتظار می رود؛ با ابلاغ لایحه بودجه سال ٩٥ و این مصوبه تا ابتدای خردادماه، دولت تا اوایل مهرماه زمان اجرا، میزان سهمیه و قیمت بنزین را مشخص و اعلام کند.

عباس کاظمی، معاون وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، اعلام هرگونه نرخ دوم را از سوی وزارت نفت و یا هر نهاد زیرمجموعه این وزارتخانه بشدت تکذیب کرد و گفت: تا زمانی که قانون بودجه ابلاغ نشده ، نرخی تعیین نخواهد شد.

وی، با تاکید بر این که وزارت نفت و دولت اعتقادی به عرضه دونرخی بنزین ندارند، افزود: دولت برخلاف باور و اعتقادش که بنزین دو نرخی را فسادآور می داند ، ملزم به اجرای این مصوبه شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، در مورد میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین نیز گفت:هیئت دولت، نرخ و شیوه توزیعی را بعد از بررسی در کارگروههای تخصصی تعیین خواهد کرد و ما از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.

وی تاکید کرد: قیمتهای جدید فقط در دو نرخ تعیین خواهد شد و دولت بنزین را چند نرخی و پلکانی نخواهد کرد.

معاون وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان این که امسال قیمت بنزین افزایش پیدا نخواهد کرد و نرخ پایه همان هزار تومان برای هر لیتر باقی می‌ماند، گفت: همچنان با وجود پایین آمدن قیمت جهانی نفت برای بنزین یارانه پرداخت می‌کنیم؛ ولی برنامه‌ای برای افزایش دوباره نرخ بنزین در دولت وجود ندارد.

کاظمی، در مورد میزان استفاده از بنزین دونرخی در کشور یادآور شد:  براساس تجربه، مردم رغبتی به استفاده از بنزین نرخ دوم ندارند و  کمتر از ٢ درصد مردم مصرف‌کننده این بنزین خواهند بود.

وی، با اشاره به آثار منفی دو نرخی بودن بنزین گفت: آثار منفی این طرح را در بخش حمل و نقل و مناسبات اقتصادی شاهد خواهیم بود  چون متاسفانه محاسبات حمل و نقل براساس نرخ دوم صورت می‌گیرد.

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تصریح کرد: سهمیه بنزین برای نرخ نخست طوری تعیین می‌شود که نیاز واقعی مردم را برطرف کرده و نیازی به استفاده از بنزین با نرخ دوم نباشد.

کاظمی با اشاره به این که در دوران دو نرخی بودن بنزین ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان از بنزین سهمیه‌ای با نرخ نخست استفاده می‌کردند، خاطرنشان کرد: وزیر نفت از دو نرخی کردن به دلیل تجارب گذشته دوران سهمیه‌ای بودن بنزین اکراه دارد و سهمیه را طوری تعیین می‌کند که مردم نخواهند از سهمیه دوم استفاده کنند.

به نقل از خبرگذاری شانا