تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن شرکت پالایش نفت تهران با هدف افزایش سطح دسترس پذیری واحد آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش نفت تهران (تندگویان) در جهت نخستین هدف راهبردی این شرکت مبنی بر افزایش اطمینان به حفظ ظرفیت تولید و پایداری ارائه محصولات و خدمات، تعمیرات اساسی مجموعه واحدهای آیزوماکس، هیدروژن، گوگردزدایی ۲، آمین و آب ترش پالایشگاه جنوبی مطابق برنامه زمانبندی از روز شنبه (۱۷ تیرماه) به مدت ۴۲ روز کاری و با مشارکت گروه‌های مختلف دستگاه نظارت همه ادارات، پیمانکاری و همچنین با نظارت و بازرسی تیم خدمات فنی و مهندسی و استفاده ازتجهیزات پیشرفته بازرسی آغاز شد.

بر اساس این گزارش پیگیری متریال و جلسات آمادگی این تعمیرات اساسی از ۹ ماه پیش شروع و انجام پروژه های مهم آن شامل تعویض، جابجایی و نصب ۷ دستگاه کولر هوایی E-۴۳۴ پرفشار با انجام کامل لوله کشی‌های جدید هدرهای مسیرهای ورودی و خروجی آن، تعویض ۶ دستگاه مبدل فشارقوی احیا ، تخلیه و الک حدود ۱۳۰۰بشکه کاتالیست راکتورهای واحد، ترمیم رفرکتوری کوره ۸۰۱ است که شرکت در نظر دارد این اقدامات را بصورت ایمن در حد اقل زمان ممکن و با بالاترین کیفیت انجام دهد.

این اقدامات در حالی انجام می شود که به موازات آن واحدهای مذکور، ژنراتور ۲A و پس از آن بویلر ۲A نیز اورهال خواهد شد.

انجام این تعمیرات اساسی بصورت شبانه روزی و در دوشیفت کاری روز و شب به تعداد مجموع ۲۷,۰۰۰ نفر روز پس از گذراندن دوره ایمنی OSHA و با تأمین و پیش بینی تجهیزات، ماشین آلات و سایر منابع مورد نیاز با رویکرد “ایمنی ، کیفیت ، سرعت” همزمان با برگزاری جلسات صبحگاهی T.B.M انجام خواهد شد.

از این رو با توجه اهمیت اقتصادی این واحد(آیزوماکس) مولفه زمان همراه با انجام با کیفیت کارها در اولویت تحویل است.

واحدآیزوماکس یکی از واحدهای سود ده و اقتصادی پالایشگاه بوده که با ظرفیت ۱۶۰۰۰ بشکه درروز (خوراک دریافتی از تقطیر را به محصولات دیزل، نفت سفید، نفتای سنگین، سبک و LPG که در مجاورت کاتالیست و حرارت با گاز هیدروژن مواد را از خوراک گرفته و پس از تبدیل، محصولات مذکور راتولید می کند). در ادامه واحد هیدروژن با ظرفیت ۵۰۰۰ کیلوگرم در ساعت هیدروژن دریافتی از واحد CRU را با خلوص۹۷ درصد تولید می کند . همچنین واحدهای پایین دستی آن گوگرد موجود در گاز سوخت کوره ها وآب ترش را جدا کرده که در واحد SRP توسط راکتور، آن را به گوگرد خالص تبدیل می کند.