معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از مذاکره با سه شرکت بزرگ آلمانی برای حضور در طرحها و شرکتهای هلدینگ پتروشیمی ایران خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار شانا، مرضیه شاهدایی در نخستین نشست خبری خود با محوریت «کسب و کار جهانی با نمایشگاه بین المللی ایران پلاست» گفت: هم اکنون مذاکراتی برای حضور یک شرکت بزرگ اروپایی در حال انجام است اما تا کنون به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی با اشاره به حضور هیئت تجاری ایتالیا در تهران گفت: شاید این هیئت مذاکراتی با شرکتهای هلدینگی پتروشیمی درباره توسعه صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت پتروشیمی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به آغاز بکار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست در ٢٥ فروردین ماه با حضور معاون اول رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت با شعار کسب و کار جهانی گفت: در این نمایشگاه بیش از ٥٠٠ شرکت خارجی و ٤٠٠ شرکت ایرانی در فضایی به وسعت ٢٥ هزار مترمربع شرکت می کنند.

شاهدایی اظهار کرد: در دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، شرکتهایی از ٢٥ کشور دنیا حضور دارند که از این تعداد ١٣ شرکت اروپایی، ١٠ شرکت آسیایی و ٢ شرکت از آفریقای جنوبی و استرالیا حضور دارند؛ وانگهی در این نمایشگاه ٢٠٠ نفر از بازرگانان کشورهای بازار هدف صنایع تکمیلی، همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان حضور دارند.

وی با بیان این که یازدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست چهارم تا هفتم مهر ماه سال ٩٦ برگزار می شود، تصریح کرد: این چنین نمایشگاههایی مرکز تحقق مذاکرات انجام شده و رسیدن به تفاهمنامه و قرارداد است و هدف اصلی این نمایشگاهها به همرسانی صنعت و صاحبان فناوری و بازرگانان خارجی است.

شاهدایی یادآور شد: آیین گشایش به کار دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت برگزار می شود.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ساختار جدید خود به عنوان سازمانی توسعه ای به نمایندگی از وزارت نفت ایران کار سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان را در این صنعت بر عهده خواهد داشت؛ ضمن آن که این شرکت برای ایجاد زیرساختهای لازم و معرفی سرمایه گذاران و فاینانسورها به شرکتهای پتروشیمی فعالیت می کند.

لزوم توجه به تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی

شاهدایی یکی دیگر از اهداف شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تکمیل زنجیره ارزش افزوده در این صنعت اعلام کرد و گفت: طی سالهای گذشته به دلیل کمبود خوراک لازم برای توسعه صنایع میانی و پایین دستی همچون پروپیلن، صنایع تکمیلی در ایران رشد لازم را نداشته اند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که توسعه صنایع میانی و پایین دستی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است، گفت: از دیگر برنامه های NPC، جذب سرمایه گذاری و تامین منابع مالی است که خوشبختانه در این زمینه با استقبال شرکتهای اروپایی و آسیایی در مذاکرات روبرو بوده ایم.

شاهدایی درباره انتخاب زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با نمایشگاه k آلمان، گفت: با توجه به اینکه شعار این نمایشگاه کسب و کار جهانی است ترجیح دادیم برای حضور حداکثری شرکتهای خارجی، زمان برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست را از مهر ماه به فروردین ماه تغییر دهیم تا شرکتهای خارجی بتوانند حضور فعالتری را در این نمایشگاه داشته باشند.

وی گفت: صنعت پتروشیمی ایران طی سالهای گذشته به دلیل تحریمهای مختلف، نتوانسته به صورت پیوسته در بخشهای مختلف توسعه یابد؛ ایران از نظر توسعه صنعت پتروشیمی با توجه به وجود خوراک نفت و گاز، متخصصان با تجربه، دسترسی به آبهای بین المللی و وجود شرکتها و سازندگان توانمند داخلی از نظر توسعه صنعت پتروشیمی بسیار ظرفیتی فراتر از کشورهای منطقه همچون عربستان دارد.

وی با اشاره به فعالیتهای حمایتی NPC برای ساخت شهرکهای شیمیایی و صنعتی در مجاورت طرحهای جدید پتروشیمی در کشور گفت: هم اکنون در تلاش هستیم این شهرکهای شیمیایی و صنایع تکمیلی پتروشیمی در استانهای کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و خوزستان ایجاد شود؛ ضمن آنک ه مجوز احداث طرحهای جدید پتروشیمی در کنار ساخت زنجیره تکمیل ارزش در این صنعت به متقاضیان داده می شود.

معاون وزیر نفت درباره موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات صنایع تکمیلی گفت: برطرف کردن این موانع بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در کنار دولت، کمک به رفع برخی موارد می کند.

تیم فنی توتال برای ادامه مذاکرات به ایران می آید

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضای تفاهمنامه ساخت مجتمع پتروشیمی با توتال اشاره کرد و ادامه داد: تیم فنی این شرکت بزودی برای ادامه مذاکرات و تصمیم گیریهای نهایی به ایران می آیند و هنوز محل ساخت این واحد مشخص نشده است.

وی با اشاره به این که برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه ریزی توسعه این صنعت در محلهایی که لازم را داشته باشند، انجام می شود، گفت: تأمین خوراک، جلوگیری از تجمع صنایع در یک مکان و وجود آب مورد نیاز از جمله عواملی است که این شرکت برای توسعه صنعت در نظر می گیرد.

شاهدایی به فراهم بودن زیرساختها در ٢ منطقه ماهشهر و عسلویه اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصمیم به توسعه صنعت در منطقه ماهشهر دارد و در حال انجام مطالعات مهندسی در این منطقه است.

معاون وزیر نفت با بیان این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی مکلف شده تا منطقه جدید را در حدفاصل عسلویه تا بوشهر ایجاد کند، تصریح کرد: ایمیدرو نیز در منطقه پارسیان از وزارت صنعت، معدن و تجارت زمین لازم را درخواست کرده که زمین مورد نیاز برای اجرای پروژه پتروشیمی آماده است و برای بخش یوتیلیتی نیز در حال مذاکره به شرکتهای خارجی و جذب سرمایه گذار هستند.

وی با اشاره به این که منطقه چابهار از سوی بخش خصوصی توسعه داده می شود که مسئول توسعه آن شرکت ساتاست، یادآور شد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نقش سیاستگذار و هماهنگ کننده را در پروژه های پتروشیمی این منطقه دارد و اختصاص خوراک نیز با تأیید این شرکت صورت می گیرد؛ این شرکت همچنین کمک به رفع چالشهای مهندسی مفهومی در این منطقه نیز می کند.

تولید محصولات پتروشیمی امسال ٧ میلیون تن افزایش می یابد

شاهدایی با بیان این که هندیها به دنبال سرمایه گذاری در منطقه گازی فرزاد و همچنین بخش پتروشیمی منطقه چابهار برای تولید اوره و آمونیاک است، اظهار کرد: هیئت هندی به ریاست دارمندار پرادهان، وزیر نفت هند دیروز (یکشنبه، ٢٢ فروردین ماه) از منطقه چابهار بازدید کردند و امیدواریم این مذاکرات به سرمایه گذاری این کشور در ایران منجر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به افزایش خوراک مورد نیاز واحدها با توسعه فازهای پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: با افزایش خوراک مورد نیاز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزایش یافته است.

وی به ٥٥ طرح پتروشیمی نیمه کاره اشاره کرد و افزود: ٢٨ طرح جدید نیز در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تعریف شده است که خوراک این طرحها نیز از توسعه فازهای پارس جنوبی تأمین خواهد شد.

شاهدایی ادامه داد: امسال پیش بینی می شود که ١٠ واحد تولیدی راه اندازی و حدود ٦ تا ٧ میلیون تن به ظرفیت تولید کشور افزوده شود؛ فاز ٢ خط لوله اتیلن غرب و فاز یک پتروشیمی دماوند نیز امسال تکمیل می شوند.

صنعت پتروشیمی آماده تک نرخی شدن ارز

معاون وزیر نفت با اشاره به این که ارز در داخل کشور باید به سمت تک نرخی شدن برود، تصریح کرد: تمام صنایع از جمله پتروشیمی ها باید به سمتی حرکت کنند که رقابت پذیر باشند.

وی ادامه داد: واحدهای پتروشیمی با کاهش هزینه خود را برای تک نرخی شدن ارز آماده کند و وارد بازار رقابتی شوند.

شاهدایی با بیان این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مسیر قانون حرکت می کند، اظهار کرد: وزارت بازرگانی اعلام کرده است که خروج محصولات پتروشیمی از بورس قانونی نیست.

به نقل از شانا