تخفیف ۷۰ درصدی افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱/ صدور قبض‌های جدید از هفته آینده

تخفیف ۷۰ درصدی افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱/ صدور قبض‌های جدید از هفته آینده

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به هم‌زمانی اعمال تعرفه‌های جدید گاز برای مشترکان پرمصرف با کاهش دمای هوای در اغلب مناطق کشور گفت: به‌منظور کمک به معیشت مردم و با دستور رئیس‌جمهوری، تخفیف ۷۰ درصدی در افزایش تعرفه قبوض گاز تا پایان سال ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار به نقل از ایرنا، مسلم رحمانی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بر اساس بند «م» تبصره قانون بودجه وزارت نفت موظف بود الگوی مصرف گاز را با همکاری برخی دستگاه‌های دیگر مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اصلاح کند، افزود: بر اساس بند «ک» تبصره ۱۵ قرار بر این است مشترکانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، گازبهایشان رایگان شود که محل تأمین اعتبار آن از محل افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف و بدمصرف خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در آذرماه دولت مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که ۳ پله اول مصرف گاز که متعارف هستند، بدون تغییر تعرفه بودند، تأکید کرد: پله‌های چهارم تا ششم ۳۰ درصد افزایش تعرفه نسبت به سال گذشته و پله‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش تعرفه داشتند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر اینکه مشترکان حاضر در پله‌های چهارم تا دهم مشترکان پرمصرف هستند، گفت: پله یازدهم و دوازدهم مشترکان بسیار پرمصرف و بدمصرف هستند. تعرفه گاز در پله یازدهم مبلغ ثابت ۵ هزار تومان و در پله دوازدهم ۶ هزار تومان تعیین شده است.

رحمانی با اشاره به هشدارهایی به مشترکان از سوی رسانه‌ها و مسئولان در خصوص رعایت الگوی مصرف برای دوری از قبوض نجومی گاز افزود: مصوبه افزایش تعرفه گاز از ۱۶ آذر اجرایی شد که هم‌زمان با موج سرمای شدید در کشور بود.

وی ادامه داد: سرما هم از نظر افت دما نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه بود و هم گسترگی بالایی داشت و ۲۶ مرکز استان به‌صورت هم‌زمان دمای زیر صفر را تجربه کردند.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تأکید کرد: به‌دلیل ماندگاری و سرمای بی‌سابقه مصارف برخی مشترکان خانگی در شهرها و روستاها بیشتر شد و رعایت لازم انجام نشد، از همین رو برخی قبوضی که اکنون بر اساس تعرفه‌های تازهصادر شد، بیشتر از انتظار آنها بود.

رحمانی تصریح کرد: بر اساس قبض‌های توزیعی حدود ۶۰ درصد مردم در ۳ پله اول هستند و تنها ۱.۶ درصد مشترکان در پله‌های یازدهم و دوازدهم قراردارند که قبض‌های میلیون دریافت کرده‌اند.

وی گفت: با توجه به سرما رئیس‌جمهوری تاکید کرد برای کمک به شرایط اقتصادی مردم، تا پایان سال ۷۰ درصد تخفیف برای افزایش تعرفه‌های جدید گاز اعمال شود.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: این مصوبه البته به قوت خود باقی است و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعرفه‌ها تغییر نمی‌کند، اما در این ۳ ماه سرد سال این تخفیف اعمال می‌شود.

به گفته رحمانی، هفته آینده تعدیل قبوض اجرایی می‌شود و قبوض جدید بر اساس تخفیف ۷۰ درصدی اعمال خواهد شد. اگر مشترکی قبض گاز خود را بدون اعمال این تخفیف‌ها پرداخت کرده باشد، در قبوض بعدی گاز بستانکار خواهد شد.