کاهش صادرات میعانات گازی به کره جنوبی ناشی از اختصاص این فراورده به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است.
به گزارش خبرنگار، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در پاسخ به انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم با عنوان«صادرات نفت ایران به کره جنوبی ۴۷ درصد کاهش یافت» توضیحاتی به شرح زیر ارائه داد:

«مقایسه آمار منتهی به ژانویه ۲۰۱۷ و سال ۲۰۱۸ میلادی به دلیل کاهش حجم صادرات میعانات گازی بوده و حجم نفت خام صادراتی ایران به کره جنوبی در مدت ذکر شده مطابق قراردادهای بلندمدت و بدون تغییر بوده است. بعد از اجرایی شدن برجام و با افزایش حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی، حجم قابل توجهی از میعانات گازی ذخیره سازی شده بر روی کشتی‌های نفتکش و انبارها به کشور کره جنوبی فروخته شده و در ماه‌های منتهی به ژانویه ۲۰۱۷، روزانه ۳۵۰ هزار بشکه میعانات گازی به این کشور ارسال می شد.

با اتمام میعانات گازی ذخیره شده و همچنین به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس از ابتدای سال جاری و به منظور تامین خوراک این پالایشگاه از حجم فروش میعانات گازی به کره جنوبی کاسته و معادل آن در اختیار پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرارگرفته و هم‌اکنون حجم آن به روزانه ۲۰۰ هزار بشکه رسیده و متناسب با آن از حجم صادرات میعانات گازی به کره جنوبی کاسته شده است. بنابراین برخلاف تیتر خبر منتشر شده در خبرگزاری تسنیم، کاهش صادرات مربوط به میعانات گازی بوده و ارتباطی با صادرات نفت خام ندارد.»