رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: با اجرای مباحث ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان، به سمت بهینه‌سازی مصرف انرژی حرکت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، احمد خرم دوشنبه، ۲۴ آذرماه، در آیین امضای تفاهم‌نامه با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: به‌منظور اجرای مبحث ۱۹ و ۲۲ مقررات ملی ساختمان، ستاد مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را در سازمان نظام مهندسی فعال کردیم که یکی از محورهای آن مراقبت و نگهداری از ساختمان‌هاست؛ همچنین تعیین تکلیف برای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) از برنامه‌های جاری ستاد است که از این پس با اولویت پیگیری می‌شود.

وی با قدردانی از همکاری‌های مجدانه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، اظهار کرد: می‌توانیم با ورود جدی و با اولویت دادن به انگیزه‌های صرفه‌جویی و سرمایه‌گذاری برای مصرف بهینه انرژی گام‌های مؤثری برداریم که امضای این تفاهم‌نامه، نخستین گام است.

علی مبینی‌دهکردی، مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در این آیین با اشاره به اینکه در زمینه توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی در بنگاه‌ها و  سازمان‌های اقتصادی، کارخانجات و سیستم‌های حمل و نقل و… دچار یک غفلت راهبرد ملی هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه هم‌اکنون زیرساخت‌های کشور از خطوط انتقال فرآورده از مبادی تولید تا مبادی مصرف گسترده شده و تمرکز بر مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی، پالایش و فرآورش فراهم شده است.

وی اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه می‌تواند شرایط را برای گسترش همکاری بین شرکت بهینه‌سازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور فراهم آورد و الگوی مناسبی برای دیگر سازمان‌ها در بخش‌های صنعت، کشاورزی و حمل‌ونقل ارائه کند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: ما باید با خلق منابع از انرژی‌هایی که اتلاف می‌شود، همسو با توسعه کشور گام برداریم که این مهم با اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، ارزیابی میزان مصرف انرژی در بخش ساختمان و مسکن و اجرای استانداردهای مصرف انرژی در ساختمان‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

وی در ادامه به ضرورت همکاری شهرداری‌ها با سازمان نظام مهندسی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اشاره کرد و گفت: شهرداری‌ها می‌توانند عواید خلق منابع مالی از محل جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمان‌ها را برای توسعه شهری و رفاه شهروندان صرف کنند و بر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان اهتمام داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت افزود: براساس مصوبه شورای عالی انرژی و دولت که تصریح کرده است طی ۱۰ سال آینده شاخص شدت مصرف انرژی به یک دوم وضع کنونی کاهش یابد، تشکیل بازار بهینه‌سازی انرژی با ظرفیتی معادل ۳.۵ میلیون معادل بشکه نفت خام در روز می‌تواند آغاز فرآیندی مؤثر در این زمینه باشد.