بهره‌برداری از سه طرح پتروشیمی: طرح پالایش پارسیان سپهر و طرح‌های تولید کاتالیست پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین پنجشنبه این هفته به فرمان رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. حسن روحانی در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها با اعلام اینکه صنعت پتروشیمی همواره در خط مقدم مقابله با جنگ اقتصادی با دشمن قرار داشته است، گفت: این صنعت توانست ۹۰ درصد ارز نیمایی کشور را در سال ۹۹ تأمین کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت هم طرح‌های پتروشیمی را مصداق اقتصاد مقاومتی، مقابله با خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش دانست و گفت: با افتتاح طرح استحصال اتان پالایشگاه پارسیان سپهر، در مجموع ۲۱.۵ میلیون تن از تعهد افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی (۲۵ میلیون تن) عملیاتی شده است.

غلامحسین نوذری، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پالایش پارسیان سپهر در این آیین به رئیس‌جمهوری و وزیر نفت گزارش داد: ساخت تجهیزات این پالایشگاه در ۱۸ استان کشور انجام شد و ۲۵۰ سازنده داخلی در ساخت تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه همکاری داشته‌اند. پرویز راحت، مدیرعامل گروه توسعه اقتصادی تدبیر هم گفت: محصولات تولیدی طرح پالایشگاه پارسیان سپهر با بیش از یک میلیارد دلار درآمدزایی سالانه، هزینه‌های طرح را در مدت یک‌سال جبران خواهد کرد.

علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم با اعلام اینکه کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین در طول یک سال و کاتالیست پلی‌پروپیلن طی دو سال ساخته شده‌اند، گفت: ظرفیت تولید کاتالیست پلی‌اتیلن سنگین سالانه ۲۰ تن و کاتالیست پلی‌پروپیلن سالانه ۱۲ تن است و در این دو طرح در مجموع نزدیک ۲۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.