مجری طرح‌های نیروگاهی و خطوط انتقال نیرو شرکت نفت و گاز پارس از عملیاتی شدن بزرگ‌ترین پست فوق توزیع برق GIS خاورمیانه در پارس جنوبی در اردیبهشت ماه سال ۹۷ خبرداد.
به گزارش خبرنگار، محمدمهدی توسلی‌پور با اشاره به ساخت پست فوق‌توزیع برق منطقه پارس۲ در زمینی به مساحت هفت هکتار گفت: این پست فوق توزیع برق شامل ۲۳ بی (Bay) با سطوح ولتاژی ۴۰۰ و ۱۳۲ کیلوولت است که در نوع خود بزرگ‌ترین پست فوق‌توزیع برق GIS در خاورمیانه به شمار می‌رود.

توسلی‌پور به پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی این پست فوق توزیع برق اشاره کرد و درباره عملکرد آن اظهار کرد: با بهره برداری از این پست، برق دریافتی از خط انتقال۴۰۰ کیلوولت با ورود به پست یاد شده، پس از تبدیل به سطح ولتاژ ۱۳۲کیلوولت به وسیله هشت دستگاه ترانسفورماتور کاهنده، از طریق یک خط انتقال چهار مداره ۱۳۲کیلوولت به طول ۱۴کیلومتر در پالایشگاه‌های این منطقه توزیع خواهد شد.

مجری طرح‌های نیروگاهی و خطوط انتقال نیروی شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، عملیات انتقال برق به فازهای پارس۲ از طریق خط انتقال ۲ مداره با ولتاژ ٤٠٠ کیلوولت ارتباطی نیروگاه متمرکز پارس۱ به پست برق GIS پارس٢ و به طول ۶۸ کیلومتر صورت می‌گیرد.

به گفته وی، هم اکنون این خط۴۰۰ کیلوولت و خط انتقال ۱۳۲کیلوولت در منطقه پارس۲ تکمیل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان این‌ که تا زمان راه‌اندازی پست GIS منطقه پارس۲، برق مورد نیاز فازهای پالایشگاهی این منطقه به طور موقت با تغذیه برق ۱۳۲کیلوولت روی خط ۴۰۰ کیلوولت از نیروگاه گازی پارس۱ تامین می‌شود، تصریح کرد: این خط ۴۰۰ کیلوولت دارای دو مدار است و هر مدار قابلیت انتقال ۱۰۰۰مگاوات برق را دارد که در صورت اختلال در هر مدار، پایداری تولید برق از طریق مدار دیگر حفظ می‌شود.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، با بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی، ظرفیت تولید برق در نیروگاه گازی متمرکز و بخش سیکل ترکیبی به ۱۵۰۰ مگاوات می‌رسد و پست فوق توزیع یادشده، با استفاده از ظرفیت این نیروگاه و از طریق خطوط انتقال ارتباطی مناطق دوگانه پارس جنوبی، برق را در مجتمع‌های پالایشگاهی واقع در منطقه پارس ۲ توزیع خواهد کرد.