به گزارش خبرنگار از سازمان مدیریت صنعتی، شرکت‌های پتروشیمی زاگرس در حوزه تولید متانول و مجتمع گاز پارس‌جنوبی، پالایشگاه ششم در حوزه استفاده از گاز احیاء واحدهای تصفیه LPG به عنوان سوخت مصرفی در بویلرها در بازه امتیازی ۸۰۰ الی ۸۵۰ امتیازی موفق به کسب تندیس نقره‌ای سه‌ستاره ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی شدند.

همچنین شرکت‌های نفت بهران،  مجتمع فولاد خراسان، گروه صنعتی بارز و کشت و صنعت نیشکر دهخدا در این جایزه در بازه امتیازی ۷۵۰ تا ۸۰۰ تندیس نقره‌ای دو ستاره دریافت کردند.

بنا به این گزارش، شرکت‌های گاز استان خراسان جنوبی، گاز استان سمنان در دو حوزه، گاز استان کردستان و گاز استان کرمانشاه مجتمع گاز پارس جنوبی، پالایشگاه ششم در حوزه مدیریت تله‌های بخار، صنایع سیمان گیلان سبز (دیلمان)، شهرداری مشهد و دانشگاه علوم پزشکی همدان در بازه امتیازی ۵۵۰ تا ۶۰۰ تندیس برنزی تک ستاره جایزه ملی مدیریت انرژی را کسب کردند.

لزوم توجه به اصلاح الگوی مصرف

«ابوالفضل کیانی بختیاری» مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در این همایش، توجه به اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف را ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به نظام‌های رتبه‌بندی و جوایز، اظهار داشت: نظام‌های رتبه‌بندی، عامل محرک در افزایش قابلیت رقابت‌پذیری، افزایش سودآوری با تکیه بر توانمندی داخلی، افرایش بهره‌وری و جلوگیری از اتلاف‌ها و ارتقای توانمندسازی و حرکت به سوی توسعه هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، جایزه ملی مدیریت انرژی را عاملی برای افزایش سودآوری از طریق افزایش بهره‌وری منابع انرژی عنوان و خاطرنشان‌کرد: این جایزه با هدف ایجاد راهی برای کمک به شرکت‌هایی که قصد دارند مسیر خود را بر مبنای عمل به مسوولیت های اجتماعی در سطحی بالاتر از حداقل‌ها ادامه دهند، شکل گرفت و بر همین اساس سازمان مدیریت صنعتی با جلب همکاری اصلی ترین نهادهای قانون گذار و ناظر در زمینه انرژی یعنی ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهروری انرژی برق و سازمان ملی استاندارد ایران، نظام جایزه ملی مدیریت انرژی را پایه گذاری کرد که در گذر زمان به عنوان اصلی‌ترین مرجع برای ارزیابی عملکرد سیستم مدیریت انرژی در کشور شناخته می‌شود.

کیانی بختیاری از محدودیت ‏های اکو انرژی شامل منابع مهم زیست محیطی، انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر، افزایش نگرانی‌ها درباره تبعات تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا و همچنین اتخاذ سیاست‌های ارتقای بهره‌وری انرژی و کاهش انتشار گازهای آلاینده مطابق روند جهانی، به عنوان دیگر ضرورت‌های مدیریت انرژی نام برد.

ساختمان و حمل و نقل، بیشترین مصرف‌کنندگان انرژی

وی با بیان این نکته که بخش های ساختمان و حمل و نقل دارای بیشترین مصرف انرژی در کشور هستند،  درباره دورنمای  وضعیت کشور در مدیریت انرژی گفت: با ارائه سناریوی نقشه راه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و در سایه فناوری‌های در دسترس حاضر، همه کشورها و به‌ویژه جمهوری اسلامی ایران به سوی بهره‌برداری بیشتر از انرژی های تجدیدپذیر رهنمون می شوند و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال۲۰۳۰ میلادی به بیش از ۳۰ درصد در سبد انرژی جهان خواهد رسید.

کیانی بختیاری تاکید کرد: سیاست‌های جامع انرژی در برنامه هفتم توسعه و نگاشت فناوری در حوزه انرژی با هدف صرفه‌جویی در انرژی، کاهش آلودگی ها و غیره به کمک هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، کلان‌داده، بلاک چین و واقعیت افزوده و مجازی و غیره انجام شده که باید با ایجاد زیرساخت مناسب و پرورش نیروی انسانی متخصص به اجرا درآید تا موجب تحول در صنعت انرژی و جلوگیری از هدر رفت‌ها و اتلاف‌های انرژی در کشور شود.

برپایه این گزارش، بررسی‏ها و ارزیابی‏های این جایزه علاوه بر فعالیت‏هایی که در این خصوص توسط کمیته علمی و کمیته راهبری انجام می‌شود، توسط ارزیابان متخصص، مجرب، آموزش دیده و گزینش شده توسط دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی، با مراجعه حضوری یا مجازی در شرایط کرونایی کشور به سایت اجرایی شرکت‎های متقاضی در قالب تیم‏های ۲ یا سه نفره، در یک بازه زمانی ۲ ماهه انجام شده است. ۴۳ نفر (۱۵ سرارزیاب و ۲۸ ارزیاب) از مجموعه حدود ۹۰ نفری اعضاء تیم‏های ارزیابی در این فرایند حضور داشتند.