کمیت و کیفیت فرآورده‎های نفتی پالایشگاه آبادان افزایش می‎یابد
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: با اجرای طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در حالی که مجموع ظرفیت پالایش از روزانه ٤٠٠ هزار بشکه کنونی به ٣٦٠ هزار بشکه در روز می رسد، اما کمیت و کیفیت تولید فرآورده‎ها به دلیل استفاده از فناوری‎های نو و کاهش تولید نفت کوره، افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرنگار، حمید شریف رازی روز (شنبه، ٢٣ بهمن) در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: آبادان نماد صنعتی شدن ایران است، بنابراین برای بقای این نماد و افزایش کمیت و کیفیت پالایشگاه آبادان طرحی تصویب شد که در دو فاز اجرا می‎شود.

وی افزود: در این طرح یک واحد تقطیر و یک تا دو واحد دیگر با ظرفیت ١٥٠ هزار بشکه در روز حفظ می‎شود و بقیه واحدها در اجرای طرح به مرور از رده خارج خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان این‌که ظرفیت کلی طرح سرانجام ٤٠ هزار بشکه در روز کاهش می‎یابد، افزود: حجم نفت کوره از ١٤ میلیون لیتر کنونی به هشت میلیون لیتر در روز خواهد رسید که البته بخشی از این نفت کوره هم به عنوان خوراک واحدهای دیگر استفاده می‎شود.

شریف رازی با اشاره به اهداف زیست محیطی این طرح گفت: هم اکنون روزانه ١٠٠ تن در روز گوگرد تولید و بقیه در هوا منتشر می شود، اما با اجرای کامل طرح، مقدار تولید گوگرد به روزانه حدود ٧٠٠ تن خواهد رسید.

به گفته وی، با اجرای این طرح، مقدار تولید بنزین معمولی که هم اکنون ١٣ میلیون لیتر در روز است، ١٦ درصد افزایش می‌یابد، بنزین سوپر که هم اکنون تولید نمی شود، به تولید سه میلیون لیتری در روز و تولید نفت کوره از هفت میلیون و ٢٠٠ هزار لیتر کنونی، ٢ برابر می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: حجم تولید گازوئیل در پایان اجرای طرح هفت درصد کاهش می‌یابد زیرا بخشی از آن به عنوان خوراک واحدهای جدید استفاده خواهد شد.

شریف رازی، مبلغ کل این پروژه را ٢ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: تاکنون یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار آن از سوی بیمه دولتی چین تایید شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، برای بقیه این فاینانس مجوزهای لازم دریافت شده است.

شریف رازی درصد مشارکت طرف ایرانی و طرف چینی را نیز هرکدام ٥٠ درصد اعلام کرد و گفت: مدت زمان اجرای هر فاز چهار سال است که اگر در فاز دوم تامین تسهیلات زودتر به ثمر برسد، می توانیم امیدوار باشیم که کل پروژه حداکثر ظرف مدت پنج سال اجرا شود.

شریف رازی با بیان این که در فاز نخست و دوم برای حدود ٦ تا هفت هزار نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد، گفت: تلاش ما بر این است که در صورت نیاز، نیروهای بومی را آموزش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با بیان این‎که دانش فنی همه تجهیزات از پیش دریافت شده است، اظهار کرد: دانش فنی برخی تجهیزات مربوط به دانمارک، دانش فنی تجهیزات بنزین سازی مربوط به فرانسه و واحد گوگرد مربوط به ایتالیاست.

تاکید بر رویکرد استفاده از توان تولید داخلی در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره موضوع استفاده از برخی کالاهای خارجی در پروژه‎های این شرکت، قرارداد خرید ورق فولادی از خارج را به شدت تکذیب کرد.

شریف رازی با بیان این‌که این شرکت تنها استعلام قیمت گرفته است، گفت: شرکت بسیار تمایل دارد، تجهیزاتی را که در داخل تولید می شود از سازندگان داخلی خریداری کند.

وی با تاکید بر این‌که وظیفه اخلاقی و ملی همه ما این است که بتوانیم در داخل کشور اشتغال‌زایی کنیم، ادامه داد: البته سازندگان داخلی هم باید به کیفیت اجناس، قیمت و زمان تحویل تجهیزات مورد نیاز متعهد باشند.

رعایت اچ‎اس‎یی در پروژه‎ها الزامی است

شریف رازی همچنین با تاکید بر این‎که مبحث رعایت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (اچ‎اس‎یی) در پروژه‎های این شرکت بسیار حایز اهمیت است، افزود: این شرکت همه شرکت‎های داوطلب را به طور جداگانه در زمینه اچ‎اس‎یی ارزیابی می کند، سپس اجازه حضور در مناقصه را برای آنها صادر می‎کند.

به گفته وی، اگر شرکتی در زمینه اچ‎اس‎یی سابقه خوبی نداشته باشد، حتی اگر در بقیه موارد امتیازهای لازم را کسب کرده باشد، بازهم صلاحیت حضور در مناقصه را نخواهد داشت.

وی با بیان این‎که اچ اس یی یک فرهنگ است که باید زمینه سازی شود، افزود: خوشبختانه این فرهنگ در شرکت‎های پالایشی به‎طور کامل جا افتاده و در کل برای مجموعه صنعت نفت مهم است.

شریف رازی یادآور شد: البته طبیعت صنعت نفت پرمخاطره است، اما سعی ما بر این است که با رعایت اچ‎اس‎یی حوادث به حداقل کاهش یابد.

وی با بیان این‌که در طرح توسعه و افزایش کیفیت پالایشگاه آبادان با جمع آوری بخشی از واحدهای قدیمی، به محیط زیست نیز توجه شده است، گفت: حذف واحدهای قدیمی سبب جمع آوری نشتی‎های محیطی خواهد شد.