صادق زیباکلام از زنگنه به عنوان یکی از موفق‌ترین وزرا در دو دولت روحانی یاد کرد و گفت: باید به آقای زنگنه و تلاش‌های ایشان در اوپک، فروش نفت و در داخل نمره مثبت داد.

به گزارش خبرنگار به نقل از نشریه مشعل، زیباکلام با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در جهان امروز در مقایسه با ۲۰-۱۰ سال گذشته تغییر زیادی داشته است، افزود: در مقاطعی منشا ۷۰ تا ۸۰ درصد نفتی که در جهان خرید و فروش می‌شد، اوپک بود، اما اکنون سهم آن در بازار جهانی نفت به یک سوم هم نمی‌رسد و دیگر کشورها سهم اکثر بازار جهانی اوپک را در اختیار گرفته‌اند. این مسئله بر نقش و جایگاه اوپک نیز تاثیر گذاشته و سبب شده این سازمان و اعضای آن جایگاه گذشته را در اختیار نداشته باشند.

این تحلیلگر در ادامه اظهار کرد: با این حال تصمیمات و  اتحاد و انسجام در اوپک مهم است و من فکر می‌کنم اگر دشمنی میان ایران و عربستان تداوم داشته باشد، به گونه اجتناب‌ناپذیر سایه این موضوع بر اوپک تاثیرگذار خواهد بود و اوپک در کنار این دو عامل لطمه بیشتری خواهد دید.

وی در ادامه به نقش دیپلماسی زنگنه در ادوار مختلف اوپک اشاره کرد و یادآور شد: در این میان نمی‌توان دیپلماسی زنگنه در دوره‌های مختلف اوپک را نادیده گرفت که نقش مناسبی داشته و بسیار خوب ظاهر شده‌اند و اگر قدرت بیشتری در هدایت سیاست خارجی جمهوری اسلامی داشتند هم بسیار برایمان مفید بود.

زیبا کلام تصریح کرد: به تلاش‌های آقای زنگنه در اوپک، در فروش نفت و در داخل، نمره مثبت می‌دهم و او را یکی از موفق‌ترین‌ها در دو دولت آقای روحانی می‌دانم.