به گزارش دفتر روابط ­عمومی سازمان بهره­ وری انرژی ایران (سابا):

سابا با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، سومین همایش ملی اقلیم، ساختمان و بهینه سازی مصرف انرژی را با رویکرد توسعۀ پایدار و با حضور بیش از ۴۰۰ نفر از اعضاء سازمان نظام مهندسی استان و شرکت­های توزیع نیروی برق و برق منطقه ­ای سراسر کشور و دانشگاه­ها را در تاریخ ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت­ ماه سال جاری را در محل دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار نمود.

بنابراین گزارش: در ابتدای این همایش مهندس سجادی مدیرعامل سازمان بهره­ وری انرژی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت. ایشان علل کاهش شاخص بهره ­وری انرژی ایران طی سال ­های ۱۳۹۰۱۳۷۷را بررسی و عمده­ترین دلیل این تغییراترا ثابت ماندن قیمت حامل­های انرژی نسبت به سال­های قبل آن ذکر کرد. با وجود شدت مصرف­های گوناگون مطرح شده در کشور، ایشان شاخص مصرف انرژی ایران براساس تن معادل نفت خام بر میلیون دلار را ۵/۱ برابر مقدار جهانی برشمرد و از عوامل تأثیرگذار بر این شاخص شامل استانداردهای زندگی، عوامل آب و هوایی و ساختار اقتصادی کشور دانستند.ایشان هم­چنین عوامل اصلی مؤثر در میزان مصرف انرژی ساختمان را شامل شرایط جغرافیایی، قوانین و مقررات، راندمان تجهیزات، الگوی مصرف و رفتار بهره ­بردار و معماری بیان کردند و متذکر شدند که راندمان و کارآیی لوازم و تجهیزات از عوامل اثر بخش مصرف انرژی در حوزۀ ساختمان هستند.

این گزارش می­افزاید: عوامل دیگر شامل الگوی مصرف و رفتار مصرف­کنندگان، معماری و سازۀ ساختمان، شرایط اقلیمی، قوانین و مقررات همانند قانون اصلاح الگوی مصرف مادۀ ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و ۲۳ بر انرژی تأثیر دارد. مصرف برق در پیک تابستان ۹۳ به حدود ۴۸۰۰۰مگاوات رسید که نسبت به سال ۹۲، ۳/۵% رشد داشته است، هرساله بار سرمایشی بخش عمده ­ای از مصرف برق کشور را در پیک تابستان به ­خود اختصاص می ­دهد