مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:
ایران به باشگاه جهانی تعمیرات شیرهای توپی تمام جوش پیوست
ایران به باشگاه جهانی تعمیرات شیرهای توپی تمام جوش پیوست

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که ایران در کنار سه کشور دیگر دارای دانش تعمیرات شیرهای توپی (Ball valve) تمام‌جوشی در انواع و سایزهای مختلف قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در حاشیه بازدید از مجتمع شهید باقری منطقه ۴ عملیات انتقال گاز با اشاره به عبور موفق و ایمن از ایام اوج مصرف در زمستان سال ۱۴۰۰ و قدردانی رئیس‌جمهوری از فعالیت‌های مخلصانه در حوزه گاز کشور، گفت: ثبت رکوردهای جدید در بخش انتقال گاز به همراه مدیریت سوخت زمستانی با وجود چالش‌ها و محدودیت‌های گسترده، نماد تلاش جهادگونه سربازان گمنام این مجموعه برای خدمت‌رسانی به هموطنان در اقصی نقاط ایران اسلامی است.

وی افزود: با برنامه‌ریزی، مدیریت، آگاهی‌بخشی و تلاش شبانه‌روزی کارکنان شرکت انتقال گاز ایران در بخش‌های مختلف، با سربلندی از چالش‌های زمستان ۱۴۰۰ عبور کردیم و توانستیم با افزایش ۲.۸ درصدی مقدار انتقال گاز در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه، برگ زرین دیگری را رقم بزنیم که از این بابت از همکارانم در بخش های مختلف این مجموعه که جانانه پای کار ایستادند، قدردانی می‌کنم.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه گاز کشور از مخازن ذخیره‌سازی در زمستان امسال به‌طور تقریبی برابر با سال ۱۳۹۹ و ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده است، اما به‌دلیل شرایط ویژه شبکه شمال شرق کشور، مقدار برداشت گاز از مخزن شوریجه ۱۵۴ میلیون مترمکعب بیشتر بوده که این موضوع و سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان، از عوامل تأثیرگذار در مدیریت شبکه شمال شرق کشور در زمستان ۱۴۰۰ بودند.

چگنی با اشاره به وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) در حوزه سرزمینی این منطقه، اعلام کرد: حساسیت فعالیت‌ها در این منطقه به لحاظ حجم ورودی زائران حضرت رضا (ع) به این استان و مناطق زیر پوشش این منطقه بسیار بالاست و این مهم باید با دقت انجام شود که تاکنون به خوبی در این امر موفق بوده‌اید.

وی همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در حوزه خودکفایی و تحقق شعار امسال در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، تصریح کرد: از نکات مهم دیگر در این منطقه استقرار مطلوب «طرح تعمیر به جای تعویض» است که با بهره‌گیری از توانمندی داخلی در حوزه‌های مختلف و استفاده از ظرفیت شرکت‌های‌ دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در کشور و در این منطقه رخ داد، به این ترتیب، موفق به بومی‌سازی تعمیرات شیرهای توپی تمام جوشی در انواع و سایزهای مختلف شدیم که این مهم ما را در کنار سه کشور دیگر جهان که این دانش را در اختیار داشتند، قرار داد که به طور عینی همسو با برنامه‌ها و اهداف شعار سال یعنی «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه هیچ منعی برای استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های سازنده داخل و دانش‌بنیان وجود ندارد، گفت: درِ مجموعه شرکت ملی گاز ایران به روی این شرکت‌ها مفتوح است و مجدانه از آنان حمایت خواهد شد؛ اکنون نیز تبادلات کنونی و قراردادهای ما در منطقه، بسیار متفاوت از گذشته است و این نشان‌دهنده آن است که هر کجا نیروی انقلابی و جهادی پای کار بیاید، بی‌شک اتفاق‌های بهتری رخ می‌دهد.

دستیابی به دانش تعمیرات شیرهای توپی با اعتماد به نسل جدید

محمد کامل، مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه نتیجه این تلاش و کار گروهی، احیای حدود ۲۰۰ عدد شیر در انواع مختلف بوده که این موضوع تاکنون صرفه‌جویی بسیار قابل‌توجهی داشته است، گفت: برای نخستین‌بار و با رسیدن به دانش تعمیرات این‌گونه ولوها در منطقه ۴ عملیات انتقال گاز، ایران به جرگه سه کشور دارنده این دانش پیوست.

وی با بیان اینکه این مهم در دو بخش تعمیرات کارگاهی و تعمیرات در حین سرویس شیرآلات، از سال ۱۳۹۰ تاکنون در این منطقه انجام شده است، اظهار کرد: تعمیرات در حین سرویس شیرآلات خطوط انتقال گاز فشار قوی به طور کاملاً تخصصی و با صرف هزینه گزاف روزانه در حدود ۱۵۰۰ یورو توسط تعداد محدودی شرکت در سطح سه کشور انجام می‌شد که به حمدالله این منطقه به این دانش نیز دست یافته و به همت متخصصان داخلی، موفق به بومی‌سازی شده است.

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: برآورد تقریبی در این حوزه، صرفه‌جویی چند ۱۰ میلیاردی در ۱۰ سال گذشته و ناشی از نبود نیاز به تخلیه گاز و تعویض شیرها است، ضمن آنکه افزایش کیفی موارد مربوط به اچ‌اس‌ئی به دلیل رفع نشتی‌های داخلی( پاسی) شیرآلات نصب‌شده در خطوط، از دیگر مزایای این روش است.

کامل یادآور شد: در مورد تعمیرات کارگاهی، برای همه شیرآلات مورد استفاده در خطوط شرکت انتقال گاز و گازهای استانی شامل پلاگ، بال، گیت و چک ولو چه از نوع بدنه جداشونده یا بدنه جوشی تا کلاس کاری ۶۰۰، امکان تعمیرات وجود دارد که بعضی از آن‌ها ماحصل تلاش و کار تحقیقاتی ۱۰ ساله و نتیجه این تلاش و کار گروهی احیای مجدد حدود ۲۰۰ عدد شیر در انواع مختلف بوده است.

بال ولو: بال ولو یا شیر توپی (Ball Valve) نوعی از مهم‌ترین شیرآلاتی است که در آن با استفاده از یک توپ فلزی قطع و وصل جریان سیال (نفت، گاز، بخار) انجام می‌شود. این توپ فلزی به‌صورت علامت بعلاوه، از یک سو باز و از یک سوی دیگر مسدود است، بنابراین کافی است برای برقراری جریان سیال سمت باز شیر در مسیر جریان قرار داشته باشد.