نفت بهينه سازي مصرف سوخت صرفه جويي انرژي مدیریت انرژی را می‌توان استفاده صحیح و کارا از انرژی به منظور دستیابی به بیشترین سود با کمترین هزینه در جهت افزایش موقعیت رقابتی در بازار دانست. این امر نیازمند تنظیم و بهینه نمودن استراتژی مصرف انرژی، استفاده از سیستم‌ها و دستورالعمل‌ها در جهت کاهش میزان مصرف انرژی بر واحد محصول یا خدمت تولیدی و کاهش یا ثابت نگه داشتن هزینه‌های بهره‌برداری است که مدیریت انرژی انجام این مهم را به سرانجام می‌رساند.
با انتشار استاندارد ISO 50001:2011 در سال ۱۳۹۰، تلاش برای طرح‌ریزی در راستای استفاده بهینه از منابع انرژی، تأمین میزان انرژی مورد نیاز با کیفیت و هزینه متناسب، و کاهش دفع آلاینده‌های زیست‌محیطی به صورتی چشمگیر در ايران افزایش یافت. اگرچه برخي مفاهيم موجود در اين استاندارد در حوزه مديريت انرژي كشور، كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و كماكان دانش و تجربه كافي در اين زمينه وجود نداشته و اصول اجرايي عمدتاً متكي بر معیارهای تجربی و سلايق افراد متخصص در حوزه مدیریت انرژی است. اين در حالي است كه اخيراً كميته فني TC 242-Energy Management واقع در سازمان جهانی استانداردسازی (ایزو) با هدف ارتقای سطح فنی و کمک به کیفیت استقرار نظام مدیریت انرژی در صنایع، اقدام به تهیه و تدوین مجموعه استانداردهای بین‌المللی مکمل در حوزه سیستم مدیریت انرژی نموده است. این استانداردها ضمن ارائه تعاریف و مفاهیم اولیه، اسلوبی رو پیش رو می‌گذارد که در کلیه سازمان‌ها با انواع کاربری و اندازه‌های متفاوت صرف نظر از شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی کاربرد داشته، و با استفاده از آن‌ها ضمن حفظ یکپارچگی، سازمان‌ها قادر به استقرار صحیح و هدفمند مدیریت انرژی با حداقل خطا خواهند بود. استانداردهاي منتشر شده از سوي اين كميته تا اكتبر ۲۰۱۵ به عنوان زیرمجموعه استاندارد ایزو ۵۰۰۰۱ همراه با نحوه ارتباطشان با یکدیگر و استاندارد مادر در شکل زير نشان داده شده‌ است.

Azar94_09-1
در اين راستا، از نيمه دوم سال ۱۳۹۱ گروهي متشكل از متخصصين شركت‌هاي فعال در حوزه انرژي گرد هم آمدند تا با تكيه بر تجارب آموزش، مميزي و پياده‌سازي استانداردهاي مديريت انرژي در بيش از يكصد شركت فعال در حوزه‌هاي نفت، گاز، پتروشيمي، نيروگاهي و …، و نيز آشنايي كامل با ساير استانداردها و پروتكل‌هاي مربوطه اقدام به مطالعه و ترجمه مجموعه استانداردهاي ايزو سري ۵۰۰۰۰ نمايند. فهرست ترجمه‌هاي منتشر شده اين گروه با حمايت شركت ملي گاز استان خراسان رضوي به همراه نام همكاران در ذيل مقاله آورده شده و مابقي استانداردها در دست ترجمه و يا ويراستاري نهايي است. ويژگي متمايز مستندات حاضر، ترجمه تخصصي و روان متون ضمن وفاداري صد در صد به متن اصلي استاندارد است. هر يك از اين استانداردها در مقالات آتي به تفصيل معرفي خواهد شد.
استاندارد ISO 50002: 2014 ـ مميزي انرژي (زمستان ۱۳۹۳)
ساقي صالحي*، آراز عليزاده و سيدايمان پيش‌بين

استاندارد ISO 50015: 2014 ـ اندازه‌گيري و صحه‌گذاري عملكرد انرژي (تابستان ۱۳۹۴)
گروه ترجمه: ساقي صالحي*، مريم رضايي

Azar94_09-2

استاندارد ISO 50006: 2014 ـ اندازه‌گيري عملكرد انرژي با استفاده از خطوط مبنا و شاخص‌هاي عملكرد (پاييز ۱۳۹۴)
گروه ترجمه: ساقي صالحي*، مريم رضايي
گروه ويراستاري فني: سيدايمان پيش‌بين، مجتبي حاجيان، محمد اسلامي* و آراز عليزاده با همكاري قاسم عرب*

Azar94_09-3

* اسامي ستاره‌دار از جمله همكاران فعلي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت محسوب مي‌شوند.
ساقي- صالحي- كارشناس اندازه‌گيري و صحه‌گذاري شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت
Azar94_09-4
به نقل از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت