رئیس هیئت مدیره انجمن ملی سازندگان انرژی های خورشیدی انگلیس با اشاره به یادداشت تفاهم همکاری این انجمن با وزارت نیرو ایران گفت: درصدد احداث یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار مگاوات در ایران هستیم.
به گزارش شانا، رضا شیبانی ضمن اشاره به امضای یادداشت تفاهم همکاری با وزارت نیرو ایران در روز پنجشنبه (٢٤ تیرماه)، اظهارکرد: این تفاهمنامه از سه جنبه ساخت نیروگاه خورشیدی، احداث کارخانه تولید پنل های خورشیدی و انتقال دانش نصب سیستم های مرتبط با انرژی های خورشیدی تشکیل شده است.
وی گفت: ما با استفاده از منابع مالی، فنی و سیاسی که در اختیار داریم، درصدد هستیم تا پروژه احداث نیروگاه خورشیدی را با ظرفیت تولید یک هزار مگاوات برق در ایران اجرا کنیم.

شیبانی در حالی که ارزش این طرح را ١,٥ میلیارد یورو برآوردکرد، اظهار کرد: اعتبار اجرای این پروژه قرار است با استفاده از منابع مالی خارجی و جذب سرمایه گذاری های خارج از ایران تامین شود.
این فعال اقتصادی افزود: در بخش دوم تفاهمنامه یاد شده ما درصدد هستیم تا کارخانه تولید پنل های خورشیدی با ظرفیت تولید ٥٠٠ مگاوات در سال را به صورت مشارکت با شرکت های ایرانی احداث کنیم.

وی ارزش اجرای این پروژه را ٢٥ میلیون یورو برآورد کرد.
شیبانی اضافه کرد: در بخش سوم ما در صدد هستیم تا تجربه ای را که تاکنون در انگلیس، آلمان، سویس و هلند حاصل کرده ایم درقالب انتقال دانش در حوزه ارتقای کیفیت نصب به ایران منتقل کنیم.

وی با بیان این که این مساله می تواند برای دولت ایران درآمدزایی داشته و اشتغال زایی را افزایش دهد، افزود: در حال حاضر انگلیس سالانه رقمی معادل پنج تا هفت میلیون پوند تنها بابت صدور مجوز نصب سیستم های مرتبط با انرژی های خورشیدی بر روی سقف خانه ها درآمد کسب می کند. ضمن این که از سال ٢٠١٠ میلادی تاکنون ٣٥هزار نفر در این بخش مشغول به کار شده اند.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه بهره برداری از انرژی خورشیدی روز پنجشنبه با حضور حمید چیت چیان وزیر نیرو، میان وزارت نیرو و انجمن ملی سازندگان انرژی های خورشیدی انگلیس در لندن امضا شد.

این یادداشت تفاهم از سوی بهرام طاهری، مشاور ارشد وزیر نیرو و مدیرکل دفتر محیط زیست، ایمنی، بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو و رضا شیبانی، رئیس هیات مدیره انجمن ملی تولید و سازندگان انرزی های خورشیدی انگلیس در محل پارلمان در لندن امضا شد.
در زمان امضای این تفاهم نامه علاوه بر حمید چیت چیان وزیر نیرو، کاردار جمهوری اسلامی ایران، لرد جورج بارکر وزیر پیشین انرژی انگلیس و شماری از مقام های انگلیسی حضور داشتند.
به نقل از خبرگذاری شانا