رئیس‌جمهوری:
افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی دشمن را عصبانی می‌کند
افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی دشمن را عصبانی می‌کند

رئیس‌جمهوری گفت: افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد.

به گزارش خبرنگار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی امروز (شنبه، ۳۰ مهرماه) در آیین گرامیداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه افزایش ۴۰ درصدی صادرات در سال گذشته و رشد ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی در امسال نشان از عزم صادرکنندگان و فعالان اقتصادی است، اظهار کرد: باید سهم ایران از تعاملات اقتصادی منطقه از جمله در ترانزیت کالا، گردش پولی و مالی و دیگر عرصه‌های اقتصادی را احیا کنیم. دولت در این زمینه همه تلاش خود را به‌کار گرفته و آنچه امروز در این مراسم شاهد بودیم نیز نشان می‌دهد فعالان اقتصادی در این عرصه فعال هستند.

وی با اشاره به آمار ارائه‌شده مبنی بر اینکه تراز تجاری کشور در حال مثبت شدن است، گفت: مثبت شدن تراز تجاری کشور به دست توانای شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن کاملاً امکان‌پذیر است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، افزود: در این دوره بیش از ۲ هزار کارخانه و کارگاه در سراسر کشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد. اگر احیای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد، اما ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، از جای دیگر سر در خواهیم آورد، دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.

رئیسی تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افسران و سربازان دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها نامید و تصریح کرد: امروز وقتی با دشمنان خود حرف می‌زنیم، به پشتوانه مردم و کشاورزان، صنعت‌گران، مهندسان و فعالان عرصه‌های مختلف تولیدی حرف می‌زنیم. از ما عصبانی هستند، چه کنیم که عصبانی هستند! دشمن نمی‌خواهد شما تولید داشته باشید.

وی با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی اظهار کرد: باید در بازارهایی که مزیت ویژه داریم ارزش افزوده را جدی بگیریم و عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را سریع‌تر جبران کنیم. برای این منظور باید دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد. دغدغه نخست همه دیپلمات‌های ما باید مسائل اقتصادی باشد. نقش دیپلماسی باید در رشدیافتگی کشور دیده شود.