صادرات گاز روسیه به مشتریان اروپایی این سوخت پاک و ارزان از خاک اوکراین تاکنون در سال ۲۰۱۷ با ۲۳ درصد افزایش روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حجم صادرات گاز طبیعی روسیه به اروپا از طریق خطوط لوله اوکراین امسال با ۲۳,۴ درصد افزایش روبه‌رو بوده و به رقم ۶۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

شرکت اوکرترنسگاز، تنها صادر کننده گاز طبیعی اوکراین، روز جمعه (دهم شهریورماه) اعلام کرد: این رقم بیشترین حد صادرات گاز طبیعی روسیه در ۶ سال گذشته از طریق اوکراین بوده است اما هیچ دلیلی برای این افزایش اعلام نکرد.

بیش از یک سوم صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین انجام می‌شود و این در حالی است که گازپروم، اعلام کرده قصد دارد خط لوله‌ای برای دور زدن اوکراین به‌منظور صادرات گاز به اروپا بسازد.

صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق اوکراین پارسال ۲۳ درصد افزایش داشت و به ۸۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسید، صادرات سال ۲۰۱۵ روسیه از طریق اوکراین ۶۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب بود.

این رقم در سال ،۲۰۱۴ ۶۴ میلیارد مترمکعب گزارش شده است که از رقم ۱۱۶ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۱۰ بسیار کمتر است.

روابط مسکو-کی‌یف پس از جداسازی شبه جزیره کریمه از اوکراین در سال ۲۰۱۴ تیره و تار شده است و این کشور واردات گاز را از روسیه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ پس از اختلافاتی که با گازپروم بر سر قیمت گاز داشت، متوقف کرده بود.