مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از روشن شدن نخستین کوره بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس خبرداد.
به گزارش خبرنگار، عباس کاظمی صبح روز (چهارشنبه، ١٣ بهمنماه) گفت: با بهره برداری از فاز نخست بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال و همچنین بهرهبرداری از طرح جدید پالایشگاه بندرعباس تولید بنزین یورو ٤ از ٣٥ درصد کنونی به دو برابر خواهد رسید.
وی همچنین از ورود نخستین کوره به واحد بنزین سازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در روز سه شنبه (١٢ بهمن ماه) همزمان با آغاز دهه فجر خبرداد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اعلام این که با روشن شدن نخستین کوره بنزین سازی این پالایشگاه ما امیدواریم از ابتدای سال آینده فاز نخست واحد بنزین سازی این پالایشگاه به بهره برداری برسد.
کاظمی ادامه داد: واحد تقطیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس چندی پیش راه اندازی شد و هم اکنون نفتا و نفت کوره در این واحد تولید میشود، همچنین نخستین محموله آن صادر شد.
وی افزود: هم اکنون٦١ میلیون لیتر بنزین پایه در کشور تولید می شود که با امتزاج به ٦٣ میلیون لیتر در روز میرسد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، از این مقدار تولید هم اکنون روزانه ٢٥ تا ٢٨ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ است که سال آینده حدود ٢٢ میلیون لیتر دیگر به این مقدار افزوده میشود.
کاظمی توضیح داد: نوسان تولید ٢٥ تا ٢٨ لیتر بنزین یورو ٤ به تعمیرات اساسی پالایشگاهها مربوط میشود.
تداوم صادرات پایدار فرآورده های نفتی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه هم اکنون همه اسکلههای نفتی اشغال است، افزود: صادرات پایدار فرآوردههای نفتی ادامه دارد و هم اکنون در هر چهار اسکله موجود فعالیت بارگیری و صادرات انجام میشود
وی ادامه داد: قرار است دو اسکله جدید به اسکلههای موجود اضافه شود تا این تعداد به ٦ اسکله برسد.
کاظمی گفت: در هشت ماه ابتدایی امسال روزانه ٤٠٠ هزار بشکه فرآورده از کشور صادر شده است و ما امیدواریم این رقم در ابتدای سال آینده به روزانه ٦٠٠ هزار بشکه برسد.
به گفته وی، این رقم جدا از صادرات گاز مایع است که از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران انجام می شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه ایران در سال ١٣٩٣ وارد کننده نفت گاز بود، افزود: هم اکنون صادرکننده این محصول شده ایم و بازارهای ما در خشکی (حمل زمینی) کشورهای عراق و افغانستان و در خارج از منطقه نیز دو کشور چین و هند هستند.
اصلاح پالایشگاههای موجود در حال پیگیری است
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه الگوی پالایشگاههای ما قدیمی است، یادآوری کرد: به عنوان مثال طراحی پالایشگاه تهران برای سال ١٣٤٤ شمسی است و هم اکنون مازوت زیادی تولید میکند و از آنجا که قیمت مازوت کمتر از نفت خام است، بنابراین طرحهای ارتقای کیفیت در این پالایشگاه در حال انجام است.
به گفته وی، طرحهای عمده ای برای پنج پالایشگاه آبادان، تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس، به ارزش کلی ١٤ میلیارد دلار تعریف شده که از این میان اقدامهای جذب سرمایه و گشایش اعتبارات اسنادی (ال سی) برای فاز یک پالایشگاه آبادان کلید خورده است.
کاظمی در همین باره اعلام کرد: امیدواریم تا آخر این ماه با حضور مقامهای ایران و چین پروژه توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به طور رسمی راه اندازی شود.
وی ارزش طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان قرارداد پالایشگاه آبادان را سه میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: از این رقم ١,٣ میلیارد دلار ال سی باز شده است که امیدواریم تا پایان بهمن ماه ١.٧ میلیارد دلار ال سی دیگر بازگشایی شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه در سه پالایشگاه تهران، تبریز و بندرعباس مطالعات برای اجرای طرح انجام شده است، گفت: به منظور اجرای طرحهای اصلاحی در پالایشگاه اصفهان نیز قراردادهایی به امضا رسیده است..
به گفته کاظمی، بر اساس قانون ٥٩ اصلاح مصرف انرژی، دولت مکلف شده است که میزان تولید مازوت در کشور را به زیر ١٠ درصد برساند؛ این میزان هم اکنون در کشور ٢٤ درصد است.
برند سازی جایگاههای سوخت یک ضرورت است
کاظمی با اشاره به طرح برندسازی جایگاههای عرضه سوخت در کشور گفت: مالک اصلی فرآوردهها ما هستیم اما عاملیت توزیع و فروش با صاحبان جایگاههای عرضه سوخت هستند، بنابراین برندهای حقوقی می توانند فرآورده را از ما تحویل بگیرند (از نخستین مرحله که شامل حمل و نقل می شود تا آخر) و خودشان نسبت به عرضه آن اقدام کنند.
وی تاکید کرد: البته سازمان تعزیرات و موسسه استاندارد نیز وظیفه نظارت بر برندها را بر عهده خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران کاهش تعداد شرکتهای حقیقی را که با مجموعه پالایش و پخش در ارتباط هستند به عنوان ضرورت ایجاد برندسازی در کشور مطرح کرد.
افزایش خطوط انتقال نفت و فرآورده در کشور
کاظمی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون ١٤ هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت و فرآورده در کشور وجود دارد، گفت: از این میزان حدود چهار هزار کیلومتر مربوط به انتقال نفت خام و بقیه برای انتقال فرآورده نفتی است.
به گفته وی، برخی از این خطوط لوله قدیمی است که نیاز به نوسازی دارد اما برخی از خطوط لوله مانند خط لوله انتقال فرآورده از آبادان به تهران باید مسیر برگشت آن نیز طراحی شود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: با تکمیل خطوط لوله جدید از تردد نفتکش های جاده پیما بیش از گذشته کاسته خواهد شد.
کاظمی همچنین با اشاره به طرح واریز سهمیه گازوئیل براساس پیمایش به خودروهای سنگین گفت: این طرح از مهرماه ٩٤ آغاز شد که بر این اساس روزانه هفت میلیون لیتر نفت گاز کمتر به ماشینهای سنگین تحویل داده شد که به همین نسبت نیز حجم قاچاق گازوئیل نیز کاهش یافت.
افزایش ٩ درصدی بنزین منطقی بوده است
وی با اشاره به رشد پنج درصدی مصرف بنزین در ١٠ ماه امسال گفت: این رشد به دلیل افزایش ٩ درصدی خودرو و موتورسیکلت در کشور و رشد چهار درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) بوده است که با این دلایل رشد مصرف بنزین در کشور منطقی به نظر می رسد.
کاظمی با اشاره به مصرف سیانجی گفت: ظرفیت مصرف گاز طبیعی فشرده (CNG) در کشور ٤٠ میلیون متر مکعب است اما هم اکنون، فقط ٢١ میلیون مترمعکب گاز سیانجی در کشور استفاده میشود و در برخی شهرها ساعت کار نازلها چهار ساعت و در شهر تهران ١١ ساعت است.
سیراف تا ٣ سال آینده تکمیل و راه اندازی میشود
کاظمی با اشاره به راهاندازی پالایشگاههای جدید گفت: زیرساختهای طرح فراگیر پالایشی سیراف متشکل از هشت پالایشگاه هر یک با ظرفیت پالایش روزانه ٦٠ هزار بشکه در روز و مجموع روزانه ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی هم اکنون آماده است و مذاکرات با یک شرکت ژاپنی برای تامین دانش فنی (لیسانس) آن انجام شده که هر پروژه ٤٠٠ میلیون یورو هزینه دارد و با توجه به روند کار انتظار داریم در صورت تامین اعتبار و جذب سرمایه تا سه سال آینده این واحدها تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
وی از پالایشگاه بهمن گنو و آناهیتا نیز به عنوان دیگر طرحهای پالایشی جدید در کشور نام برد و افزود: برای جذب سرمایه مذاکراتی انجام دادهایم.