پنج خودروساز جهانی از جمله بنز و فولکسواگن برای ساخت خودروهای سیانجیسوز متناسب با سوخت ایران، اعلام آمادگی کردهاند.
به گزارش خبرنگار ، حمید قاسمی دهچشمه، مدیر طرحهای سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی پیش از ظهر روز (سهشنبه، ۲۴ بهمنماه) در نشست با اصحاب رسانه گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۴۲۵ جایگاه عرضه سیانجی با ظرفیت ۲۸۰۰ مترمکعب بر ساعت در حال خدماتدهی است.
وی با بیان اینکه فعالیت در زمینه ایجاد و توسعه سوخت سیانجی در سبد انرژی کشور از سال ۸۰ آغاز شد، ادامه داد: در همه این سالها سیاستهای توسعه سیانجی در کشور به طور مستمر پیگیری شده، به طوری که هم اکنون روزانه ۲۱ میلیون مترمکعب (معادل ۲۱ میلیون لیتر بنزین) سیانجی در کشور مصرف میشود.
مدیر طرحهای سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۵ جایگاه سیانجی مراحل اجرا را میگذرانند، گفت: سال آینده ۵۰ جایگاه جدید عرضه سیانجی به بهرهبرداری میرسد.
وی با مقایسه وجود ۳۵۰۰ جایگاه بنزین و ۲۴۰۰ جایگاه سیانجی در کشور، نتیجهگیری کرد: هدف اصلی شرکت از ایجاد جایگاههای جدید عرضه سیانجی در کشور، افزون بر افزایش مصرف سیانجی به جای بنزین، سهولت دسترسی به جایگاهها و جلوگیری از ایجاد صف طولانی نیز هست.
قاسمی تصریح کرد: هماکنون نیمی از ظرفیت جایگاههای عرضه سیانجی استفاده میشود، بنابراین این امکان هست که مصرف سیانجی بدون ایجاد جایگاه جدید به ۴۲ میلیون مترمکعب در روز افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه جایگاههای جدید عرضه سیانجی تنها به منظور دسترسی آسان برای مصرفکنندگان و ایجاد انگیزه برای دیگر شهروندان، ساخته میشود، تصریح کرد: به همین منظور پیگیری ساخت جایگاههای دولتی و خصوصی در دستور کار ماست.
به گفته مدیر طرحهای سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، افزون بر ۲۴۲۵ جایگاه دولتی کنونی، ۱۴۱ جایگاه خصوصی نیز وجود دارد که ۶۶ جایگاه (دو منظوره و تک منظوره) به بهرهبرداری رسیده و مابقی در حال احداث است.
مدیر طرحهای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: هم اکنون پنج خودروساز جهانی از جمله بنز و فولکسواگن برای ساخت خودروهای سیانجی سوز متناسب با سوخت ایران، اعلام آمادگی کرده و نمونهای نیز ساختهاند.
قاسمی افزود: هماکنون از ۲۱ میلیون خودروی موجود در کشور نزدیک به ۴ میلیون سیانجی سوز هستند که قرار شده است با برنامهریزی و همکاری شرکت بهینهسازی مصرف سوخت و دیگر نهادهای مربوط، این میزان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه برای توسعه سیانجی در سبد سوخت انرژی کشور باید سه رویکرد را مدنظر داشت، افزود: نگاه مصرفکننده، نگاه سازنده تجهیزات و نگاه وزارت نفت و تولیدکننده سیانجی، در اینجا مطرح است.
مدیر طرحهای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: به عنوان مثال هدف اصلی مصرفکننده از استفاده سیانجی، سوخت مناسب برای خودرو و آلودگی کمتر آن است و همچنین قیمت تمام شده محصول برای مصرفکننده بسیار مهم است.
به گفته قاسمی، دیدگاه خودروساز یا سازنده تجهیزات به استانداردسازی و استفاده از فناوری روزآمد برمیگردد و هدف وزارت نفت به عنوان تولید کننده این سوخت، تولید و تامین سیانجی به اندازه کافی و ایجاد انگیزه برای مردم است.
ظرفیت کنونی باید به ظرفیت اسمی برسد
مدیر طرحهای سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه ظرفیت کنونی جایگاهها باید به ظرفیت اسمی آنها برسد، تصریح کرد: با بهرهگیری از روشهای ارزانسازی، افزایش ظرفیت مخازن جایگاهها از طریق کاهش فشار آن، استفاده از فناوریهای روزآمد و … میتوان این هدف را برآورده کرد.
اتوبوسهای جدید با پایه سیانجی خریداری میشود
وی همچنین به تفاهم اخیر وزارت نفت و شهرداری برای خرید ۱۷ هزار اتوبوس اشاره و اظهار کرد: مقرر شده که این تعداد اتوبوس با پایه سیانجی تهیه و به ناوگان حملونقل عمومی افزوده شود.
قاسمی به وجود ۲۲ جایگاه سیانجی ویژه اتوبوسرانی شهر تهران اشاره کرد و گفت: این تعداد جایگاه در حال سرویسدهی است.
حمایت وزارت نفت از بخش خصوصی برای ساخت جایگاه
مدیر طرحهای سیانجی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: هماکنون کارمزد جایگاههای عرضه سیانجی دولتی در هر مترمکعب ۸۰ تومان و برای بخش خصوصی ۱۴۰ تومان است.
وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۵ جایگاه سیانجی خصوصی در حال احداث و بهرهبرداری است، ادامه داد: وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از بخش خصوصی در ایجاد جایگاههای عرضه سیانجی حمایت میکند.
قاسمی از استان تهران، آذربایجان شرقی، مشهد، اصفهان، فارس، گیلان و اهواز به عنوان پرمصرفترین استانها در زمینه سوخت سیانجی نام برد و گفت: کمترین مقدار مصرف این سوخت در استان سیستانوبلوچستان است.
وی گفت: برای احداث سه جایگاه عرضه سوخت سیانجی در استان سیستان و بلوچستان مطالعاتی انجام شد که امیدواریم با تکمیل گازرسانی به این استان، تعداد جایگاههای عرضه سوخت هم افزایش یابد.