مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون گفت: ۳۸ پروژه سرمایه‌ای با هدف نگهداشت و پشتیبانی از تولید، با اعتبار مالی ۲ هزار میلیارد ریال در دستور کار این شرکت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار، محسن دهانزاده در نشست پیش‌بینی پنج ساله بهره‌دهی چاه‌های نفت و تولید، توزیع و تزریق گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون که با حضور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد، اظهار کرد: برنامه افزایش تولید شرکت نفت و گاز کارون از ابتدای امسال تاکنون به مقدار ۱۰۹,۲ درصد محقق شد که به طور میانگین تولید نفت به میزان ۱۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

وی میانگین تولید نفت خام این شرکت در ۱۱ ماه ابتدای امسال را یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: در این مدت، ۶۹ هزار مورد عملیات بازرسی و ضخامت‌سنجی انجام شد و برای استمرار فرآیند تولید، ۲۲ هزار و ۸۵۰ مورد کار تعمیراتی و ۴۰۵ مورد اورهال و تعمیرات اساسی ماشین‌آلات فرآیندی صورت گرفت.

بومی‎سازی ۱۸۹ قلم کالای راهبردی

دهانزاده تاکید کرد: با هدف قطع وابستگی و استفاده از توان داخلی، در شرکت نفت و گاز کارون ۱۸۹ قلم کالای راهبردی به ارزش ۳۲ میلیارد ریال با همکاری سازندگان داخلی بومی‌سازی شد که همه این اقلام در تاسیسات مورد استفاده قرار گرفت.

این مقام مسئول، حجم عملیات تعمیری روی چاه‌ها به وسیله لوله مغزی سیار را هزار و ۱۸۰دکل روز عنوان کرد و گفت: امسال به طور میانگین روزانه چهار عملیات لوله مغزی روی چاه‌ها انجام شد که نشان می‌دهد برای تحقق برنامه تولید، بدون وقفه کار کرده‌ایم.

دهانزاده افزود: برای اجرای عملیات لوله مغزی سیار حتما باید دستگاه فرآورش سیار باشد تا از آلودگی محیط زیست جلوگیری شود. امسال با استفاده از این دستگاه از سوزاندن بیش از یکهزار و۳۰۰ بشکه نفت ممانعت شد که استحصال این مقدار نفت، اثر قابل توجهی در عملکرد تولید این شرکت و همچنین پیشگیری از آلودگی محیط زیست داشته است.

وی گفت: در حوزه ایمنی نیز امسال بیش از ۱۳ هزار پروانه عملیات گرم و هزار و ۵۰۰ پروانه انجام عملیات سرد صادر شد که نشان‌دهنده حجم بالای فعالیت‌ها برای نگهداشت تولید و نظارت دقیق واحد ایمنی برای اطمینان از سلامت کارکنان و تاسیسات است.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز در این نشست، برگزاری جلسات پیش‌بینی تولید را از مهم‌ترین رویدادهای این شرکت برشمرد و تاکید کرد: نتایج و دستاوردهای این نشست‌ها به عنوان برنامه تولید در شرکت ملی نفت ایران مصوب می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش‎های شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون برای تحقق برنامه‌های تولید، اظهار کرد: راه‌اندازی فاز نخست نمکزدایی ۲۲۰ هزار بشکه‌ای اهواز متمرکز در حوزه عملیاتی این شرکت، از کاهش تولید نفت در این شرکت جلوگیری کرده است.

عالیپور با اشاره به این‎که بسیاری از مخازن نفتی در نیمه دوم عمر خود هستند، برنامه‎ریزی دقیق، محاسبه و تعیین ملزومات مورد نیاز متناسب با شرایط مخازن را مورد تاکید قرار داد.