امضای قرارداد تکمیل میدان آزادگان جنوبی، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری برای پتروشیمی، نگرانی اوپک از موج دوم کرونا، آغاز طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع و مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و عراق را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

تکمیل آزادگان: شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) این هفته دو قرارداد در مجموع به ارزش یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار و ۱۱۸۳ میلیارد تومان با شرکت پتروپارس امضا کرد. قرارداد نخست مربوط به تکمیل طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی و قرارداد دیگر برای احداث کارخانه فرآورش مرکزی (CTEP). شرکت پتروپارس براساس این قرارداد مکلف است ظرف مدت ۳۰ ماه ظرفیت تولید روزانه نفت خام میدان آزادگان جنوبی را از رقم کنونی ۱۴۰ هزار بشکه به ۳۲۰ هزار بشکه برساند و بزرگ‌ترین واحد فرآوری نفت و گاز کشور را هم بسازد. بیژن زنگنه، وزیر نفت در این مراسم بر افزایش ضریب بازیافت مخازن تأکید و با یادآوری اینکه ذخیره درجای میدان نفتی آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه است که با فناوری کنونی می‌توانیم کمتر از ۱.۵ میلیارد بشکه از آن را برداشت کنیم، اظهار کرد: با افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت این میدان بیش از هزار میلیارد تومان به ثروت مردم افزوده می‌شود. زنگنه در این مراسم این را هم گفت به هیچ کشور خارجی علاقه‌ای ویژه ندارد و اگر با طرفی صحبت می‌کند برای عزت و منافع ملت ایران است.

وزیر نفت در حاشیه این مراسم هم در جمع نمایندگان رسانه‌ها از امضای قرارداد میدان گازی فرزاد در آینده نزدیک خبر داد و با گفتن این واقعیت که هم‌اکنون هیچ شرکت خارجی حاضر به امضای قرارداد با ما نیست و ما به‌طور کامل متکی به ظرفیت‌های داخلی هستیم، از امضای ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت سخن گفت. زنگنه در واکنش به پرسشی درباره توافق بلندمدت با چین هم تأکید کرد: با اطمینان می‌گویم در حوزه نفت، نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی می‌دهیم.

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  در این مراسم از امضای ۱۲ قرارداد پژوهشی با دانشگاه‌ها خبر داد، تورج دهقان، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه متن بر ضرورت توجه پتروپارس به افزایش ضریب بازیافت آزادگان جنوبی تأکید کرد و حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل گروه پتروپارس از تعریف ۴۱ بسته کاری برای تکمیل میدان آزادگان جنوبی خبر داد و گفت: سیاست قطعی پتروپارس در این پروژه توزیع کار و فعالیت‌ها میان پیمانکاران، تأمین‌کنندگان، سازندگان داخلی و نیروهای بومی استان خوزستان است. محمدحسن پنجه‌شاهی، رئیس انستیتو مهندسی نفت دانشگاه تهران هم گفت: مطالعه این مجموعه نشان می‌دهد امکان افزایش ۱۰ درصدی ضریب بازیافت میدان مشترک آزادگان وجود دارد.

صندوقی برای پتروشیمی: حسین علیمراد، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی از نهایی شدن سازوکار تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه و خصوصی برای تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی با همکاری بانک‌های داخلی و شرکت‌های تامین سرمایه خبر داد و تأکید کرد: باید با نگاهی ملی و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود در کشور مسیر توسعه صنعت پتروشیمی را هموار کرد. این هفته همچنین موافقت‌نامه احداث پارک پلی‌پروپیلن ایلام با هدف تولید ۲۰ محصول مختلف به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش، توسعه صنایع پایین‌دست پتروشیمی و اشتغال‌زایی پایدار امضا شد که براساس اعلام رسول اشرف زاده، مدیرعامل شرکت گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) نرخ بازگشت سرمایه آن بیش از ۳۰ درصد است.

نگرانی اوپک: نگرانی از موج دوم کرونا همچنان بر بازار نفت سایه افکنده است. رویترز در گزارشی که این هفته مدعی شده است براساس تحقیقات داخلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به دستش رسیده، عنوان کرد این نهاد نگران است که کاهش تاریخی تولید نفت اوپک سبب بازگرداندن توازن به بازار نشود و با بازگشت موج دوم ویروس کرونا و تضعیف دوباره تقاضای نفت، در برطرف کردن عرضه مازاد بی‌سابقه شکست بخورد. در عین حال الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در ماه اوت به‌طور خیره‌کننده‌ای بهبود یابد. میانگین قیمت نفت هم این هفته بالاتر از  ۴۴ دلار برای هر بشکه بوده است.

بانک جهانی این هفته اعلام کرد که مقدار جهانی سوختن گازهای مشعل در سال ۲۰۱۹ به‌شدت افزایش یافته و به ۱۵۰ میلیارد مترمکعب و بالاترین سطح در بیش از یک دهه اخیر رسیده که دلیل آن در درجه نخست، افزایش در ایالات متحده آمریکا، ونزوئلا و روسیه است. در دیگر گزارش، مؤسسه مشاوره فکتس گلوبال انرژی نشان داد سوزاندن گازهای مشعل عربستان، ایران و قطر در سه سال گذشته به ترتیب  ۳۷، ۲۹ و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

مذاکرات ایران – عراق: مذاکرات مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و عراق هم‌زمان با سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران برگزار شد. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری در این مذاکرات با تأکید بر اینکه ایران مصمم است حتی در شرایط سخت تابستان، برق و گاز مورد نیاز عراق را تأمین کند و به تعهدهای خود در قبال دولت و ملت این کشور پایبند باشد، گفت: انتظار داریم منابع مالی حاصل از ارائه این خدمات پرداخت شود. مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق هم در این نشست از آمادگی  این کشور برای فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیسیون عالی ایران و عراق خبر داد و گفت: عراق با شرایط سخت و دشوار اقتصادی روبه‌روست و امیدوارم با کمک یکدیگر بتوانیم همه مشکلات را پشت سر بگذاریم.

آغاز توزیع گاز مایع: «فاز نخست طرح الکترونیکی توزیع گاز مایع در کشور آغاز شد». این خبر را فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد و گفت: این طرح به‌طو هم‌زمان در بیش از ۱۰ منطقه این شرکت از روز چهارشنبه (یکم مرادماه) آغاز شده است. چهارشنبه این هفته همچنین ۶۰ لیتر سهمیه بنزین مردادماه خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ شد.

تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نفت به پروژه‌های عام‌المنفعه خوزستان از ابتدای امسال تاکنون، سهم ۸۰ درصدی تولیدات ملی در تأمین کالای مناطق نفت‌خیز جنوب، آغاز عملیات لوله‌گذاری دریایی کیش – گرزه، تصویب کلیات اختصاص یک میلیون تن قیر رایگان به روستاها از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی این هفته امضا شد. یادداشت «آزادگان جنوبی؛ از دیروز تا امروز» به همین بهانه نگاشته شده است که پیشنهاد می‌شود آن را بخوانید.