تهران- ایرنا- معاون سیستم های اندازه گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره وری انرژی ایران گفت: طرح پایلوت نصب چهار هزار کنتور فهام ایرانی در استان های زنجان و بوشهر با موفقیت اجرا شده و آماده اجرا در سطح کشور است.

 فهام (فراسامانه هوشمند اندازه گیری و مدیریت انرژی) بخش نخست هوشمندسازی شبکه برق کشور است که در آن از فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی سی تی) برای بهره برداری بهتر از شبکه برق استفاده می شود و علاوه بر آن امکان ارتباط دو طرفه با مشترکان فراهم خواهد شد. اجرای این طرح شهریور ماه پارسال با حضور قائم مقام وزیر نیرو آغاز شد.

به گفته ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، طرح فهام در راستای اقتصاد مقاومتی طراحی شده و اجرا می شود و زمینه ارتقای بهره وری، کاستن تلفات برق و فراهم کردن زمینه توانمندی های داخلی برای صدور خدمات به خارج کشور را مهیا می کند.

به گزارش وزارت نیرو، «هادی مدقق» که مسوولیت اجرای طرح را برعهده دارد، اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده مبتنی بر هدایت و حمایت هدفمند و مدیریتی از صنعت داخلی و با تلاش شرکت های توانمند داخلی طراحی، ساخت و راه اندازی سامانه اندازه گیری هوشمند در کشور به صورت کامل تحقق یافته است.
وی ادامه داد: شرکت های «فراب» و «الکترونیک افزار آزما» موفق شدند پایلوت های (نمونه های) طرح فهام را مطابق با استانداردهای روز جهان و با استفاده از نرم افزارها و کنتورهای هوشمند ساخت داخل با نصب چهار هزار کنتور هوشمند در استان های بوشهر و زنجان با موفقیت پشت سر بگذارند و اینک آماده اجرای طرح در سطح کشور هستند.

به گفته این مقام مسوول، نه تنها موفقیت دو شرکت یاد شده که رشد روزافزون دیگر شرکت های داخلی کنتورسازی و تولیدکنندگان نرم افزار در طراحی و ساخت کنتورهای هوشمند، نوید بخش آینده ای با ضریب اطمینان بالا در قطع وابستگی این صنعت به خارج از کشور و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به صورت علمی و عملی است.وی درباره توان شرکت های داخلی برای تولید این کنتورها گفت: هم اینک پنج شرکت در تولید کامل نرم افزار و سخت افزار کنتور هوشمند و تجهیزات مورد نیاز طرح فهام و سه شرکت نیز در تولید نرم افزار مربوطه که از پیچیدگی خاصی برخوردار بوده و فناوری آن فقط در چند کشور پیشرفته جهان وجود دارد، مشغول به کارند.

مدقق تصریح کرد: فناوری این پدیده نوظهور مطابق بالاترین استانداردهای جهانی در کشور به طور کامل بومی بوده و توان تولید در حد نیاز و حتی صادرات را نیز دارد.

به گزارش ایرنا، کاهش تلفات غیرفنی در شبکه، مدیریت تقاضا با ارسال نرخ به مشترکان و تشویق آنها به کاهش مصرف، مدیریت تقاضا از طریق کاهش دیماند و یا قطع برق مشترکان معین در شرایط بحرانی شبکه، افزایش قابلیت اطمینان شبکه توزیع با تشخیص سریع خطای شبکه توزیع، قرائت خودکار و قطع و وصل از راه دور کنتورها، ایجاد بستر مناسب برای راه اندازی بازار خرده فروشی برق، یکنواخت شدن کنتورها در سطح کشور، سهولت توسعه و ارتقای سیستم در آینده و ایجاد بستر مناسب برای پیاده سازی هوشمند کردن آب و گاز، از جمله منافع و مزایای اجرای طرح فهام است.این طرح از سال ۸۸ با ابلاغ هیات وزیران آغاز شد که در سال ۸۹ به قانون تبدیل و سازمان بهره وری انرژی ایران به عنوان مجری آن انتخاب شد.

به نقل از خبرگذاری سابا