کارشناس ارشد اقتصادی گفت: زنگنه همان زنگنه‎ای است که تا حدود یک ماه پیش، به دلیل امتیاز ندادن و امتیاز گرفتن در اوپک، قهرمان ملی بود؛ همان زنگنه‎ای که ۹۰ درصد رشد اقتصادی ۱۲,۵ درصدی سال ۹۵ مرهون عملکرد او بوده؛ چه چیزی عوض شده؟ چه اتفاقی افتاده که نظر نمایندگان مجلس تغییر کرده است؟

به گزارش خبرنگار، سعید لیلاز در گفت‎وگو با نفت‎خبر، در واکنش به نامه ۷۲ نفر از نمایندگان مجلس به سران قوا در اعتراض به عملکرد وزیر نفت، عنوان کرد: زنگنه، همان زنگنه‌‏ای است که در کوتاه‌ترین مدت ممکن به نحوی در بخش نفت عمل کرد که رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ به ۱۲,۵ درصد رسید و اعلام شد ۹۰ درصد این رشد اقتصادی حاصل از افزایش صادرات نفت بوده است. تا همین یک ماه پیش که اجلاس اخیر اوپک برگزار شد، همه می‎گفتند زنگنه در این اجلاس بدون امتیاز دادن، امتیاز گرفت و قهرمان ملی است. حال در این مدت چه اتفاقی افتاده که نظر نمایندگان مجلس تغییر کرده است؟

وی ادامه داد: برخی مباحث مربوط به نفت، بسیار فوق‌تخصصی است، به‌طوری که نه من، نه هیچ‎یک از نمایندگان مجلس صلاحیت اظهارنظر درباره آن را نداریم و برای صحبت در این زمینه باید حتما با اجزای حقوقی، اقتصادی و سیاسی وزارت نفت مشورت کرد و حتی ممکن است نفت به دلیل برخی مسائل امنیتی نخواهد درباره موضوعی اظهارنظر کند. آنچه مسلم است تمام دستگاه‎های امنیتی و نظارتی و دستگاه رهبری بر مسئله نفت، اشراف صددرصدی دارند.

لیلاز یادآور شد: دستگاه‎های نظارتی، کوچک‌ترین کاهش انگیزشی را به سرعت رصد می‎کنند و اصلا سوال من این است که چرا باید رفتار آقای زنگنه تغییر کرده باشد. من کوچک‌ترین تغییر یا خللی در اراده زنگنه و تیم‌شان برای حداکثرسازی صادرات نفت نمی‎بینم.

وی در واکنش به بخشی از این نامه مبنی بر «روی خوش نشان ندادن شخص وزیر نفت به روسیه»، این برداشت را ساده‎انگارانه توصیف کرد و افزود: نهایت ساده‎اندیشی است اگر تصور کنیم در برخی مسائل کلان از جمله نحوه رابطه با روسیه، زنگنه به تنهایی تصمیم‎گیری می‎کند. تصمیماتی در این سطح، ابعاد امنیتی، فنی، دیپلماتیک، اقتصادی و … دارد که وزیر نفت تنها در ابعاد فنی و اقتصادی نقش دارد. راجع به رب گوجه‎فرنگی که حرف نمی‎زنیم؛ همان قدر که پول نفت مهم است، ژئوپلیتیک آن هم مهم است.

لیلاز با ابراز مخالفت با هر رویکردی مبنی بر مقدس یا شر نشان دادن روسیه، یادآور شد: روسیه همسایه بزرگ و مهم ایران است که توجه به آن اجتناب‎ناپذیر است و این واقعیت را همه اجزای نظام می‎دانند، اما اینکه فکر کنیم زنگنه در باب مسائلی از جمله ارتباط با روسیه به تنهایی تصمیم می‎گیرد، ساده‎اندیشی است.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‎های خود، به سوالی درباره عرضه نفت در بورس انرژی پاسخ داد و گفت: عرضه نفت خام در بورس انرژی به لحاظ سمبیلک خوب است. یک میلیون بشکه که هیچ، در این شرایط اگر بتوانیم یک پیت ۲۰ لیتری نفت هم بفروشیم به نفع کشور است، اما در عین حال اگر فروش محموله نفت حتی با یک دینار فساد باشد، رانت ایجاد می‎کند. نفت در چاه بماند بهتر است تا فساد ایجاد کند. ضمن این‌که بعید می‎دانم در ایران شخص یا نهادی بهتر از وزارت نفت به مبحث فروش نفت اشراف داشته باشد. اگر وزارت نفت نتواند، قطعا بقیه هم نمی‎توانند.

بر اساس این گزارش، ۷۲ نماینده مجلس، (نهم بهمن ماه) با ارسال نامه‎ای به سران قوا، ضمن انتقاد از عملکرد وزیر نفت، خواهان اصلاح مدیریت در این وزارتخانه شدند؛ نامه‎ای که با واکنش کارشناسان اقتصادی و حتی برخی نمایندگان خانه ملت مواجه شد.