شرکت ملی نفت ایران عرضه نفت خام در بورس انرژی را به‌طور مستمر و منظم پیگیری می‎کند و بر همین اساس دو هفته دیگر چهارمین مرحله عرضه نفت انجام می‎شود.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، امیرحسین تبیانیان، نماینده این شرکت برای عرضه نفت خام و محصولات قابل عرضه در بورس انرژی با تاکید بر عرضه مستمر و منظم نفت در بورس اظهار امیدواری کرد که خریداران بتوانند بر پایه این عرضه منظم، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دوشنبه (یکم، بهمن‎ماه)، یک میلیون بشکه نفت خام سبک ایران در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه شد، افزود: پایه معاملاتی ما ۳۵ هزار بشکه بود که بر مبنای آن خریداران می‎توانستند حداقل همین مقدار یا مضربی از آن را معامله کنند و تحویل بگیرند.

نماینده عرضه نفت در بورس انرژی در شرکت ملی نفت درباره شرایط سومین عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس گفت: این دوره از عرضه نسبت به دو دوره قبل تغییر مهمی داشت، نخست اینکه میزان پیش پرداخت از ۱۰ درصد به ۶ درصد کاهش یافت، به این معنا که خریداران می‎توانستند برای حضور در بازار، رقابت و کشف قیمت راحت‎تر اقدام کنند.

تبیانیان افزود: از دیگر تغییرات دوره سوم عرضه نفت خام در بورس می‎توان به امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی اشاره کرد. به این معنی که افزون بر سازوکار موجود در تسویه (۲۰ درصد ریالی و ۸۰ درصد ارزی)، به دلیل محدودیت‎های ارزی امکان تسویه کامل ریالی هم ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سازوکار پیش‎بینی شده برای تسویه حساب، امکان تسویه نقدی و اعتباری وجود دارد، گفت: برای خریدارانی که تمایل به پرداخت اعتباری داشته باشند مدت تسویه حساب از زمان بارگیری از ۶۰ روز در عرضه‎های قبلی به ۹۰ روز افزایش یافته است.

تبیانیان اظهار امیدواری کرد: با تغییرات ایجاد شده در عرضه سوم نفت خام در بورس انرژی، شرایط برای خریداران بهتر شده باشد.