۱۴۷ فقره پروژه تاسیساتی، تعمیراتی و ساختمانی مصوب‌ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش خبرنگار به نقل از هفته‌نامه مشعل، شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، عهده‌دار راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت، گاز و میعانات ارزشمند گازی از سه میدان بزرگ و پیچیده مارون، کوپال و شادگان است که طبق اعلام حمید کاویان، مدیرعامل این شرکت، شیوع کرونا هیچ‌گونه خللی در این روند ایجاد نکرده است. وی تحقق اهداف شرکت در این دوره خاص را منوط به اجرای دستورعمل‌های ویژه و مهمی دانست که سلامت منابع انسانی و تداوم روند تولید را می‌توان از اولویت‌های اصلی آن برشمرد.

مدیریت شرایط اضطراری و تولید در گستره ۱۴۰۰ کیلومترمربعی این شرکت که دربردارنده ۲۸ واحد عملیاتی و بیش از ۳ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال با بیش از ۴ هزار نیروی انسانی است، مستلزم اتخاذ اقدام‌هایی است که همه ابعاد تولید و فراتولید را علاوه بر مناطق مسکونی حوزه عملیاتی مدنظر قرار دهد تا سراسر منطقه را از هرگونه آسیب عملیاتی یا مرتبط با شیوع کرونا مصون دارد.

تداوم تولید طبق برنامه

شرایط، پس از شیوع کرونا متفاوت شد. حمید کاویان با این مقدمه از انجام تمهیداتی سخن به میان آورد که باید جنبه‌های مختلف بهداشتی، زیست‌محیطی و عملیاتی شرایط به‌وجودآمده را به‌صورت استاندارد و بر اساس دستورعمل‌های اختصاصی مربوط به تأسیسات عملیاتی و مناطق مسکونی پیرامونی پوشش می‌داد.

کمیته ویژه مقابله با شیوع بیماری کرونا را تشکیل دادیم، هرچند همواره و به‌منظور هماهنگی بیشتر با سایر شرکت‌ها، در جلسات مناطق نفت‌خیز جنوب نیز از طریق تله‌کنفرانس شرکت کرده و خوشبختانه توانستیم ریسک ابتلا به بیماری را در سطح شرکت به حداقل برسانیم و تولید را طبق برنامه ادامه دهیم، چراکه تولید، به‌ویژه با هدف تأمین خوراک پالایشگاه‌ها در شرایط کنونی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیشترین اقدام‌ها را معطوف به واحدهای عملیاتی دانست و یادآور شد که براساس دستورعمل‌های ابلاغی، برای کاهش تردد، شیفت‌های کاری از ۸ به ۱۲ ساعت به‌صورت دو روز و دو شب کار و چهار روز استراحت تغییر یافته و ترابری نیز علاوه بر برقراری منظم فاصله سرنشینان، گندزدایی و ضدعفونی مستمر ناوگان عمومی شرکت را در دستور کار قرار داده است.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، اقلام بهداشتی/ محافظتی از جمله ماسک، دستکش، اتانول و مواد ضدعفونی‌کننده به میزان لازم تهیه شده و در اختیار کارکنان عملیاتی قرار گرفته است. واحد خدمات عملیات نیز با همکاری مدیریت خدمات ستاد، عهده‌دار مسئولیت ضدعفونی کردن تمامی مجتمع‌های صنعتی شرکت شده و غربالگری کارکنان با استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج نیز در گستره شرکت صورت گرفته است.

غذای نیروی انسانی نوبتکار نیز به‌صورت کاملاً بهداشتی در رستوران‌های شرکت طبخ و در ظروف یکبار مصرف توزیع می‌شود و کارکنان شرکت می‌توانند با تجهیزات گرم‌کننده‌ای که در واحدهای عملیاتی تدارک دیده‌شده، در هر ساعتی که تمایل به مصرف غذا داشته باشند، آن را گرم و مصرف کنند. افزون بر این، سایر کارکنانی را که دارای شرایط خاص یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، شناسایی کردیم به آنها مرخصی دادیم، همچنین بانوان شاغلی را که باردار یا دارای کودکان خردسال هستند، به مرخصی فرستادیم. در ستاد مرکزی شرکت نیز رستوران و آبدارخانه را تعطیل کردیم و همه اقدام‌های بهداشتی از قبیل ضدعفونی و سرویس سیستم‌های تهویه را در پیش گرفتیم. فرم‌های خوداظهاری کارکنان نیز همواره در حال رصد بوده و موارد مشکوک به واحدهای درمانی انتقال می‌یابند. گذار از این شرایط، مستلزم همدلی و همکاری متقابل است و امید می‌رود با اتخاذ این تدابیر و مشارکت کارکنان، با کمترین مورد ابتلا، دوران کرونایی را پشت سر بگذاریم و با آرامش بیشتر، تولید را راهبری کنیم.

 ۱۴۷ پروژه در دست اجرا

کاویان، از نبود مانع برای تولید و اجرای پروژه‌های مصوب و در دست اجرا نیز سخن به میان آورد؛ توقف یا فعالیت پروژه‌های در حال اجرای این شرکت با قدرت در حال پیگیری و انجام است. برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون، در مجموع ۱۴۷ فقره پروژه تأسیساتی، تعمیراتی و ساختمانی مصوب شده که آخرین وضعیت مهم‌ترین آنها این‌گونه است: توسعه میدان نفتی شادگان (مخازن نفتی آسماری و بنگستان) در مرحله مطالعات مهندسی مقدماتی قرار دارد و با استفاده از ظرفیت‌های مازاد موجود، بخشی از افزایش تولید محقق شده است. توسعه ایستگاه تزریق گاز کوپال در مرحله اجرا بوده و خط لوله تأمین خوراک آن احداث شده و مورد بهره‌برداری بخش قدیم این ایستگاه قرار گرفته و شبکه تزریق آن در مراحل نهایی تکمیل است. همچنین مطالعات احداث خطوط لوله جدید اصلی انتقال نفت و گاز به پایان رسیده و در قالب پروژه‌های طرح ۲۸ مخزن اجرا خواهد شد. احداث سه چندراهه جدید اقماری نیز از دیگر پروژه‌های واگذارشده در قالب طرح‌های ۲۸ مخزن است. تسهیلات مورد نیاز فراورش نفت و گاز ترش آسماری با پیشرفت بیش از ۸۰ درصد در مراحل نهایی قرار دارد. احداث کارخانه تقویت فشار و نمکزدایی گازهای ترش آسماری نیز در مراحل نهایی مطالعه مهندسی است که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

توسعه واحد بهره‌برداری کوپال، احداث واحد نمکزدایی نفت بنگستان و ترش آسماری مارون ۳، احداث واحدهای نمکزدایی آسماری و بنگستان کوپال، طراحی و احداث ایستگاه‌های جمع‌آوری و تقویت فشار گاز و احداث رینگ فرازآوری در مخزن آسماری مارون از اهم پروژه‌های در دست اجرای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون است که در مرحله مطالعات مهندسی قرار دارند. در زمینه احداث شبکه خطوط لوله تزریق گاز مارون نیز عمده لوله‌های مورد نیاز خریداری شده و در مرحله حمل است.

تحقق ۱۰۶ درصدی تولید در سال ۹۸

کاویان در ادامه به بیان اقدام‌های انجام‌شده از سوی این شرکت در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۸، بیش از ۱۰۶ درصد تولید را محقق ساختیم، ۹۸ درصد پساب‌های نمکزدایی را در چاه‌های دفعی تزریق کردیم، بیش از ۵ هزار قلم کالای مورد نیازمان را با همکاری سازندگان داخلی بومی‌سازی کردیم و بیش از ۱۹۰ هزار بشکه نفت را با استفاده از MOT و MOS به جای سوزاندن، به چرخه تولید بازگرداندیم. یکی از تفکیک‌گرهای مازاد سرچاهی را پس از تعمیر و انجام اصلاحیه، در مسیر لوله نفت به گودال سوخت نصب کردیم و نفت‌سوزی را در واحدهای بهره‌برداری به صفر رساندیم که تمام این دستاوردها نتیجه خودباوری و تعهد کارکنان شرکت نسبت به اهداف خرد و کلان صنعت نفت و تلاش در راستای صیانت از زیست‌بوم پیرامونی و منابع هیدروکربوری است.

او درباره اولویت‌های امسال هم اشاره کرد: سال ۹۹ نیز سال جهش تولید است و شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون بر اساس برنامه ابلاغی، با تمام توان تولید صیانتی را در دستور کار قرار داده و با توجه به‌وجود سرمایه‌های انسانی متعهد، متبحر و تجارب ارزشمندی که در سازمان وجود دارد، همچون گذشته، تولید را فراتر از برنامه محقق خواهیم ساخت.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در پایان یادآور شد که این شرکت همسو با عمل به مسئولیت اجتماعی و پس از شیوع کرونا، ارائه خدمات بهداشتی و غذایی مرتبط با این بیماری را با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به فهرست خدمات فرهنگی، آموزشی، عمرانی و بهداشتی که پیش از این به مجاوران واحدهای عملیاتی ارائه می‌شد، افزوده است. تهیه و توزیع ۶۰۰ بسته غذایی به خانوارهای کم‌بضاعت شهرهای رامشیر، رامهرمز و بخش‌های مشراگه و غیزانیه و نیز تهیه و تحویل حدود یک‌هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده به فرمانداری‌ها و بخشداری‌های مذکور، از اهم خدماتی است که اهالی ساکن در حوزه عملیاتی از شرکت دریافت کرده‌اند.