پالایشگاه لاوان در کاهش تولید نفت‌کوره و تولید به صورت وکیوم باتوم تا مرز ١٦,٧ درصد مقام نخست را ازآن خود کرد.
محمدعلی اخباری، مدیرعامل پالایشگاه لاوان به خبرنگار گفت: مجتمع تقطیر لاوان سال ١٣٥٠ شمسی با هدف تولید و تامین نفت‌کوره صادراتی و سوخت کشتی‌ ساخته شده بود که امروز با توجه به نیاز داخل و سیاست کاهش نفت‌کوره، رکوردار کاهش این فرآورده نفتی کم‌ارزش شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط بازار و بی‌ارزش شدن نفت‌کوره و سیاست کاهش تولید این فرآورده به دلایل زیست‌محیطی، شرکت پالایش نفت لاوان از سال ٩١ تا ٩٢ با خصوصی‌شدن این پالایشگاه و نبود نقدینگی و ضرردهی به سمت تولید فرآورده‌های با ارزش حرکت کرد.

وی ادامه داد: از سال ٩٥ با تغییر خوراک پالایشگاه به میعانات گازی و کاهش تولید نفت‌کوره فرآورده با ارزش نفتای ترش سنگین ” مواد اولیه تولید بنزین و نفت گاز” تولید کردیم و میزان تولید نفت‌کوره از ٢٤ درصد سال ٩٣ و ٩٤ را به ١٦,٧ درصد رساندیم.

به گفته مدیرعامل پالایشگاه لاوان، میزان تولید نفت‌کوره در شش ماه نخست پارسال حدود ٣٨٥ هزار تن بود که در شش ماه نخست امسال به ٢٨٥ هزار تن رسیده است.

وی اعلام کرد: برای کاهش تولید نفت‌کوره دو پروژه جدید در شرکت پالایش نفت لاوان تحت عنوان ” واحد تقطیر در خلاء جدید و واحد قیرسازی ” تعریف شده است که کار طراحی و مشاوره به پیمانکار سپرده شده و مطالعات اولیه آن به پایان رسیده است.

اخباری اظهار کرد: با اجرای این دو پروژه، نفت‌کوره موجود به قیر و نفت گاز تبدیل خواهد شد و در عمل تولید نفت کوره به طور کامل قطع و جای خودش را به تولید فرآورده‌های باارزش خواهد داد.

وی ادامه داد: پروژه‌های در دست طراحی ٣٠ میلیون دلار هزینه در بر دارد که اجرای آن دو سال زمان می‎برد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته واحدهای جدید ازسوی مهندسان داخلی و توان مهندسی و تخصصی پالایشگاه ساخته خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه لاوان با اشاره به استقبال سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای اجرای این پروژه‌ها گفت: این پروژه را با دریافت تسهیلات بانکی به سرانجام می‌رسانیم، زیرا معتقدیم بازگشت سرمایه آن فوری است و پس از یکسال همه سرمایه برگشت خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار، شرکت پالایش نفت لاوان در سال ١٣٥٥ تحت عنوان مجتمع تقطیر لاوان زیر نظر پالایشگاه شیراز با ظرفیت ٢٠٠٠ بشکه نفت خام در روز به‎وسیله شرکت اینگرا یوگسلاوی سابق و با نظارت شرکت ملی نفت ایران ساخته شد و به بهره برداری رسید.

این مجتمع پالایشی با اعمال تغییرات بسیار طی سالیان طولانی سرانجام در ١٠ اردیبهشت ماه سال ١٣٩٠ و مصادف با روز ملی خلیج فارس، فاز نخست طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی ظرفیت شرکت با هدف افزایش ظرفیت از ٣٠ به ٥٥ هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

واحد تصفیه هیدروژنی فرآورده‌های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده‌ها، مطابق با استاندارد یورو ٤، بهمن‌ماه پارسال به بهره‌برداری رسید.

هم‌اکنون خوراک ٣٥ هزار بشکه (نفت‌خام) پالایشگاه به‎وسیله یک رشته خط لوله ١٢ اینچ از مخازن تاسیسات شرکت نفت فلات قاره لاوان و ٢٠ هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی تامین می‌شود.