مدیرعامل تاپیکو گفت: تکمیل و راه اندازی همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزون بر ایجاد ارزش افزوده کشور را از واردات بنزین بی نیاز می‌کند و این پالایشگاه مشتری دائمی میعانات گازی تولید شده در ۹ فاز پارس جنوبی می‌شود.

به گزارش خبرنگار، محمدحسن پیوندی روز (دوشنبه، نهم مردادماه) در نشستی با اصحاب رسانه، اظهار کرد: نخستین مسئله، یافتن مشتری دائمی برای میعانات گازی ۹ فاز پارس جنوبی است که با بهره برداری از پالایشگاه بزرگ میعانات گازی ستاره خلیج فارس، این مشتری دائمی ایجاد می‌شود و می تواند ارزش افزوده هیدروکربور را در داخل کشور حفظ کند.

وی با اشاره به سهم ۴۹ درصدی هلدینگ تاپیکو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزود: دومین مزیت بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس خودکفایی در تولید بنزین و جلوگیری از واردات است.

پیوندی ادامه داد: برای بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشارکت سهامداران، ۳۰۰ میلیون تومان اوراق سلف تضمین شد و امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده تا سال آینده این پروژه کامل شود.

پیوندی همچنین گفت: انتظار داریم با تحویل خوراک ارزان به این پالایشگاه منفعت بیشتری نصیب کشور شود و روند ساخت پالایشگاه نیز شتاب گیرد.

ضرورت ایجاد بازرگانی مشترک به منظور تقویت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) افزود: برای حفظ ارزش افزوده در کشور و جلوگیری از فساد، باید یک بازرگانی مشترک برای صادرات محصولات پتروشیمی ایجاد شود.

به گفته پیوندی، مشکلاتی در زمینه صادرات پتروشیمی در شرکت‌ها از گذشته وجود دارد که برای حل آن لزوم ایجاد بازرگانی مشترک ضروری است.

وی اظهار کرد: نباید شرکت بازرگانی پتروشیمی با برند شرکت ملی صنایع پتروشیمی خصوصی می‌شد زیرا این برند در جهان شناخته شده بود.

پیوندی افزود: اما برای ایجاد بازرگانی مشترک ابتدا راهبرد ما این است که یک بازرگانی واحد برای تاپیکو تشکیل شود و سپس بازرگانی هلدینگ‌ها با هم یک واحد منسجم ایجاد کنند.

وی با بیان این‌که با خصوصی‌سازی واحدهای مختلف از هم جدا شدند، گفت:‌ با ایجاد رابطه میان این واحدها باید یک پتروشیمی قدرتمند در ایران ایجاد شود که با این کار می‌توانیم ارزش افزوده را در کشور حفظ کنیم.

مزیت‌های هلدینگ تاپیکو

پیوندی یکی از مهم‌ترین مزایای تاپیکو را نبود پتروشیمی‌هایی با خوراک مایع عنوان کرد و افزود: همه شرکت‌ها از خوراک گاز استفاده می‌کنند.

وی مزیت بعدی را حضور در سهام همه پتروشیمی‌های کشور دانست و افزود: ‌به جز هلدینگ نفت و گاز پارسیان در همه پتروشیمی‌های کشور سهم داریم و حتی در هلدینگ خلیج فارس سهمی ۸,۵ درصدی متعلق به تاپیکو است.

به گفته وی، با توجه به این موضوع سبد کاملی از محصولات در تاپیکو تولید می‌شود که سودآوری شرکت را تضمین می‌کند.

پیوندی ادامه داد: افزون بر این مزایا تولید تمام قیر کشور به جز پالایشگاه اصفهان در اختیار تاپیکو که تحت برند پاسارگاد صادر می‌شود همچنین روغن کشور نیز به جز این پالایشگاه در اختیار ما قرار دارد.

وی افزود: با توجه به این مسائل آینده شفافی رو به روی ما برای تامین سود سهامداران قرار دارد.

فعالیت‌های جدید تاپیکو

وی به پتروشیمی آبادان به عنوان نخستین پتروشیمی خاورمیانه اشاره کرد و گفت:‌ تامین منابع مالی برای مدرن‌سازی این پتروشیمی در دستور کار ما قراردارد که با توجه به ایجاد منطقه آزار اروند و وجود زمین در این منطقه شاهد پیشرفت‌های خوبی خواهیم بود.

مدیرعامل تاپیکو به پروژه متانول مرجان اشاره کرد و گفت:‌ با بهره‌برداری از این پروژه در ابتدای سال ۹۷، ۵۰۰ هزار تن به مجموعه تولید هلدینگ افزوده می‌شود پروژه بعدی نیز پتروشیمی ایلام است که خوراک نهایی خود را از پالایشگاه ایلام دریافت می‌کند.

پیوندی به پروژه سیراف اشاره کرد و گفت:‌ تنها تبدیل میعانات به نفتا در دستور کار ما نیست و به دنبال تبدیل نفتا به الفین هستیم.

به گفته وی، به دلیل نزدیکی خوراک در سیراف و دسترسی به آب این پروژه توجیه اقتصادی بالایی دارد به همین دلیل تفاهم‌نامه‌هایی نیز با کیودو ژاپن، هیوندای کره جنوبی و دایلم کره امضا شده است.

پیوندی به پروژه پترو الفین فناوران در ماهشهر نیز اشاره کرد و افزود: ۶۰ درصد این پروژه در اختیار تاپیکو قرار دارد که قرار است گاز را به پلی‌الفین تبدیل کند اما از آنجا که خوراک کافی برای تولید ۵۰۰ هزار تن پلی پروپیلن اکنون در اختیار داریم بنابراین به جای سرمایه‌گذاری در بخش متانول این پروژه ابتدا بخش پلی‌پروپیلن آن را راه‌اندازی می‌کنیم و در صورت نیاز متانول نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در ساخت این پروژه ازفناوری که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای تبدیل متانول به پروپیلن مورد مطالعه قرار داده است نیز استفاده خواهد شد.

به گفته مدیرعامل تاپیکو، با این کار توسعه صنایع پایین دستی افزایش می‌یابد زیرا کلید توسعه این بخش پروپیلن و دسترسی به فناوری است.

وی افزود: توسعه پروپیلن در کشور باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اکنون ۶ میلیون تن اتیلن در کشور تولید می‌شود اما تنها حدود یک میلیون تن پروپیلن در ایران وجود دارد.

پیوندی به لزوم حضور در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت‌: ظرفیت این کار در تاپیکو وجود دارد و در همین زمینه با شرکت نفت کروواسی مذاکراتی انجام داده‌ایم که با استفاده از پلی‌پروپیلن ایران صنایع پایین دستی را تولید کرده و به فروش برساند.

پیوندی به برجام و جذب سرمایه خارجی در این هلدینگ نیز اشاره کرد و افزود:‌ مذاکرات صورت گرفته در تاپیکو با تکیه بر برجام انجام شد و تا پیش از اجرای برجام امکان این مذاکرات و فاینانس‌ها وجود نداشت.