وزیر نفت گفت: درهای صنعت نفت باید روی جامعه‌شناسان، استادان دانشگاه و دانشجویان علوم اجتماعی در بخش مسئولیت اجتماعی باز باشد.

به گزارش خبرنگار، بیژن زنگنه عصر سه‌شنبه، پنجم شهریورماه در چهارمین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در محل سالن همایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر موضوع خلاقیت در بخش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت اظهار کرد: آمد و رفت استادان و دانشجویان علوم اجتماعی در حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، سبب بالا رفتن آگاهی دو طرف می‌شود و  با باز شدن پای دانشگاه‌های علوم اجتماعی به صنعت نفت که تعدادشان زیاد نیست، آرزو به دل نمی‌مانم.

وی با اشاره به اینکه تمام دانشکده‌های نفت در بخش بالادستی هم‌اکنون درگیر پروژه‌های پژوهشی نفت هستند و هیچ دانشکده‌ای در بخش بالادستی وجود ندارد که در این زمینه فعال نباشد، افزود: انجام کارهای پژوهشی میان دانشجویان و استادان با صنعت نفت منتج به یک زبان مشترک میان آنها می‌شود و انجام این کار در حوزه مسئولیت اجتماعی نیز باید تکرار شود.

وزیر نفت با بیان اینکه پول زمانی تاثیرگذار است که پشت هزینه کردن آن فکر باشد، تصریح کرد: وقتی پول زیاد باشد، نحوه خرج‌کردن آن مشخص نیست و برای آن فکری نمی‌شود و بهره‌وری بالا نمی‌رود. برای نمونه بهره‌وری آب در چاه‌ها بالاست، زیرا برای هر مترمکعب آن هزینه می‌شود.

زنگنه، بر تخصصی بودن حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید و اظهار امیدواری کرد که فهم عمومی نسبت به موضوع مسئولیت اجتماعی هر روز بالاتر رود و مشاوران اجتماعی افراد باانگیزه و باسوادی باشند.

زنگنه به وقوع سیل در استان خوزستان اشاره‌ کرد و گفت: شرکت‌های نفتی در زمان وقوع سیل و زلزله خوزستان به خوبی کار کردند و آمادگی خود را برای بازسازی برخی بخش‌ها از جمله ساخت مدارس، خانه‌های بهداشت اعلام کردیم.  برای این منظور ۱۵۰ میلیارد تومان برای بازسازی منطق سیل زده و ۵۱ میلیارد تومان برای مناطق زلزله‌زده مسجدسلیمان اختصاص دادیم، انجام این کارها برای این بود که مردم احساس کنند ما کنارشان هستیم.

مسئولیت اجتماعی در دنیا تئوریزه شده، اخلاقی نیست

وزیر نفت با بیان اینکه طرح موضوع مسئولیت اجتماعی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، یادآور شد: مسئولیت اجتماعی هم‌اکنون در دنیای تئوریزه و تخصصی‌شده و فقط یک کار اخلاقی نیست، شرکت انگلیسی – هلندی شل کارهایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهد به دلیل اخلاق نیست، به‌خاطر تداوم حیات و پایداری فعالیت خود است.

وی با تاکید بر اینکه تداوم حیات و فعالیت اقتصادی شرکت‌های بزرگ دنیا به ایفای نقش آنها در بخش مسئولیت اجتماعی بستگی دارد، افزود: برای نمونه شرکت‌های بزرگ آمریکایی ثروت‌شان را وقف می‌کنند زیرا غیر از این نمی‌توانند ادامه حیات دهند.

زنگنه به ابلاغ نظام‌نامه نحوه ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت و چگونگی اجرای آن اشاره و با تاکید بر اینکه مردم در مناطق نفت‌خیز باید احساس کنند که با آنها مانند یک خانواده رفتار می‌شود، تصریح کرد: همچنین مسئله زیست محیطی جایگاه ویژه‌ای در این بخشنامه دارد، زیرا ریسک زیست محیطی صنعت نفت بسیار بالاست و آلایندگی شیمیایی،‌ آب و  خاک و هوا دارد.

وی با بیان اینکه نفت باید دوست محیط زیست باشد و هیچ طرحی از اجرا تا بهره‌برداری و تولید نباید بدون لحاظ کردن مباحث زیست محیطی باشد، تصریح کرد: بنده طرحی را که ارزان باشد، اما مباحث زیست‌محیطی را کنار بگذارد هیچ‌گاه قبول نداشته‌ام، دولت هم آن را قبول ندارد.

وزیر نفت یادآور شد: وقتی سال ۹۲ وارد وزارت نفت شدم طرح خشک کردن هورالعظیم در برنامه قرار داشت، تا در محیط خشک، میدان یادآوران و آزادگان را توسعه دهند، اما گفتم این یک جنایت ضدبشری است و نباید این اتفاق بیفتد.

زنگنه در ادامه با بیان اینکه سواد زیست‌محیطی در سطح عمومی در ۴۰ سال اخیر بالا رفته است، یادآور شد: انجام مسئولیت اجتماعی دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به اقدام‌های فیزیکی و کارهای عمرانی مانند ساخت مدرسه، مراکز فنی و حرفه‌ای، ورزشی با اولویت بانوان است. بخش دیگر مربوط به کارهای اجتماعی است که الزاما آثار فیزیکی و ظاهری ندارد و برای توانمندسازی جوامع اجرا می‌شود.

چهارمین همایش مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت بعدازظهر سه‌شنبه، پنجم شهریورماه با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و جمعی از مدیران صنعت نفت و کارشناسان حوزه مسئولیت اجتماعی در محل سالن همایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد؛ در پایان این مراسم از برگزیدگان این همایش قدردانی شد.