مدیر برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران گفت: هم‎اکنون بیش از ۲۰۰ مخزن توسعه‌نیافته در کشور وجود دارد و می‎توان گفت در مجموع ۴۲.۴ درصد از مخازن نفتی و ۱۰ درصد از مخازن گازی تخلیه شده است.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی نفت ایران، کریم زبیدی روز دوشنبه (۲۰ اسفندماه) در آیین قدردانی از برگزیدگان دومین دوره مسابقات دانشجویی مهندسی نفت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با موضوع «بهینه‌سازی توسعه میدان‌های نفتی» در محل آمفی تئاتر دانشکده مهندسی نفت این دانشگاه با بیان اینکه در مجموع ۱۲۵ میدان نفتی و ۵۹ میدان گازی در کشور وجود دارد، گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۰۰ مخزن توسعه‌نیافته در کشور وجود دارد و می‌توان گفت در مجموع ۴۲.۴ درصد از مخازن نفتی و ۱۰ درصد از مخازن گازی تخلیه شده است.

وی افزود: مخازن و میدان‌های نفت و گاز ایران ظرفیت بالایی برای انجام مطالعات پژوهشی دارند.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در تشریح وضع میدان‌های بزرگ نفتی ایران نیز گفت: هم‌اکنون بیشترین برداشت نفت از مخازن آسماری و بنگستان میدان اهواز انجام می‌شود، این در حالی است که این میدان ذخایر ۷۰ میلیارد بشکه‌ای نفت دارد.

زبیدی در ادامه از میدان‌های گچساران، رگ سفید، بی‌بی حکیمه، پارسی و آغاجاری به عنوان دیگر میدان‌های بزرگ نفتی یاد کرد و گفت: باید توجه داشت که تولید بالا به سرمایه‌گذاری مداوم و به کارگیری فناوری‌های روز نیاز دارد؛ در این زمینه لازم است تا با انجام فعالیت‌های پژوهشی، میزان بهره‌وری در تولید نفت و گاز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون میانگین ضریب برداشت از میدان‌های هیدروکربوری در جهان نزدیک به ۳۵ درصد است، گفت: این عدد در مورد مخازن ایران، در محاسبات حجمی ۲p حدود ۲۵ و در محاسبات ۳p نزدیک به ۲۸ درصد تخمین زده می‌شود که در مجموع حدود ۱۰ درصد از میانگین جهانی پایین‌تر است.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در عین حال تاکید کرد که افزایش نرخ ضریب برداشت، افزون بر الزام به استفاده از فناوری به جنس سنگ مخزن نیز ارتباط دارد؛ این در حالی است که برخی مخازن نفت و گاز ایران پیچیدگی‌های خاصی دارند و فناوری‌های ویژه را نیز می‌طلبد.

در ادامه محمدجواد عامری، دبیر مسابقات مهندسی نفت گفت: این دور از مسابقات دومین دور از مسابقات مهندسی نفت است که در سطح ملی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه «بهینه‌سازی توسعه میدان‌های نفتی»  به عنوان موضوع این دوره از مسابقات دانشجویی مهندسی نفت انتخاب شده بود، تصریح کرد: سال گذشته نیز دور نخست مسابقات با موضوع طراحی سیال سبک حفاری برگزار شد و سال آینده نیز این مسابقات با موضوع سیمان سبک برگزار می‌شود که در آن انتظار می‌رود دانشجویان با فرمولاسیون مورد نظر خود، آزمون ماده مربوط به استحکام و مقاومت سیمان استفاده‌شده در دیواره چاه نفت را بسازند و برای شرکت در داوری ارسال کنند.