معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با تاکید بر این‌که همکاری دانشگاه و صنعت نفت دیگر یک شعار نیست، گفت: با تفاهم‌نامه همکاری مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، می‌توان به بسیاری از همکاری‌ها رسمیت بخشید و چارچوبی را برای نیازهای دو طرف انتخاب کرد.
به گزارش خبرنگار ، حبیب‌الله بیطرف، معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه در آیین امضای این تفاهم‌نامه، با بیان این‌که وزارت نفت به ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و به‌ویژه دانشگاه تهران باور دارد و این باور را به شکلی عملی ثابت کرده است، گفت: همکاری دانشگاه‌ها در صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت از سال‌ها پیش آغاز شده است و ما در این همکاری به دنبال راهکارهای عملی و اجرایی برای منفعت چندجانبه هستیم.

وی با تاکید بر این‌که پیوند دانشگاه و صنعت نفت دیگر یک شعار نیست، افزود: همکاری ما از بحث پژوهش و انتقال فناوری فراتر رفته و ایجاد انستیتوها و مراکز تخصصی ازدیاد برداشت نمونه‌ای از تحقق اهداف است که می‌تواند سال‌ها به عنوان هسته اجرایی و عملی خدمات ارائه کند.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که این همکاری‌ها می‌تواند در حفظ میراث صنعتی هم وجود داشته باشد، گفت: باید بدون غرور دنبال استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها باشیم و به سمت تولید داخلی برویم؛ وزیر نفت در این مسیر پرچمدار است و با اقدام‌های خود ثابت کرده که چنین زمینه‌ای فراهم است.

بیطرف یادآور شد که با این تفاهم‌نامه می‌توان به بسیاری از همکاری‌ها رسمیت بخشید و چارچوبی را برای نیازها و همکاری‌های دوجانبه انتخاب کرد.

زمینه‌سازی برای احداث موزه علم

محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران هم در این آیین، ضمن تشکر از رویکرد وزارت نفت در همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌ها گفت: در دورانی که آقایان بیطرف و زنگنه در وزارتخانه‌های نفت و نیرو مسئولیت داشتند بیشترین و بهترین تجربه‌های مشترک با دانشگاه رقم خورد و الگوهای جدیدی از توافق و همکاری شکل گرفت و امروز این روندهای همکاری به الگوهای همکاری فراگیر تبدیل شده است.

نیلی، تشکیل موسسه‌های نوع سوم در قالب مشارکت دانشگاه و صنعت و شکل‌گیری انستیتوها و مراکز تخصصی را یکی از اتفاق‌های خوب در نتیجه تعامل با صنعت نفت برشمرد و گفت: برخی از ساختمان‌ها و مجموعه‌ها توان تبدیل به موزه‌های نسل اول و برخی دیگر ظرفیت تبدیل به موزه‌های نسل سوم و چهارم را دارند و ما در حال زمینه‌سازی برای ایجاد یک موزه علم در شمال اتوبان همت با کمک یک خیّر هستیم.

وی افزود: بسیاری از این مجموعه‎های صنعتی در جریان تغییر کاربری می‌توانند افزون بر حضور بازدیدکننده، کارآفرینی، ایجاد خلاقیت و نوآوری، زنجیره‌ای از آموزش و پژوهش را هم پوشش دهند و به عبارتی تنها کاربری تاریخی ندارند، اما می‌توانند ماهیت موزه را حفظ کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با این تفاهم‌نامه اتفاق‌های بزرگی در همکاری‌های دانشگاه تهران و صنعت نفت رخ دهد.

پیشنهاد ثبت جهانی پالایشگاه آبادان

پیروز حناچی، رئیس موسسه پژوهشی فرهنگ و هنر نیز با اشاره به جریان جهانی که در حفظ میراث صنعتی به وجود آمده و عضویت ایران در کمیته بین‌المللی حفظ میراث صنعتی (TICCIH) گفت: این رویکرد با هدف نمایش زمینه‌های تاریخی و فناوری، حفظ میراث ناملموس، حفظ مستندات غیرمکتوب و افزایش ارزش هویتی مردم اجرایی می‌شود. بسیاری از شهرها در دنیا و در ایران با شکل‌گیری این مجموعه‌های صنعتی شکل می‌گیرند و رشد می‌کنند؛ نمونه آن هم گسترش شهرری در حوالی کارخانه سیمان تهران است که هویت بسیاری از ساکنان آن منطقه بوده و هست.

وی در ادامه با اشاره به نمونه‌های موفق تغییر کاربری و زیست‌پذیر کردن اماکن صنعتی خارج از کاربرد صنعتی در دنیا، گفت: پالایشگاه نفت آبادان یکی از این میراث‌های باارزش است که ما تاکنون در نشست‌های جهانی کمیته بین‌المللی حفظ میراث صنعتی موضوع ثبت آن را پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم با ماموریت‌های جدیدی که برای آبادان تعریف می‌شود ظرفیت‌های این شهر برای ثبت جهانی آشکار شود.

حناچی با اظهار امیدواری به این‌که یکی از جلسات این کمیته در ایران برگزار شود تا از نزدیک با فضای ایران آشنا شوند، افزود: نمونه‌های چنین فضاهای صنعتی در شهرهای مختلف و به خصوص در تهران زیاد است و به عنوان نمونه می‌توان به نیروگاه برق آلستوم در مرکز شهر تهران اشاره کرد که ظرفیت تبدیل به مرکزی با کاربری جدید را دارد.

وی به همکاری خوب وزارت نفت برای حفظ سرمایه‌های صنعت نفت اشاره کرد و گفت: با سایر صنایع مثل وزارت صنعت و معدن هم در حال مذاکره به خصوص در زمینه حفظ کارخانه‌های نساجی و سیمان هستیم.

ثبت ملی ۱۲۵ ساختمان‌ نفتی

در این جلسه همچنین اکبر نعمت‌اللهی، مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با اشاره به سابقه تلاش‌ها برای ثبت و حفظ میراث صنعت نفت از دوران اصلاحات و متوقف ماندن این اقدام‌ها در دولت‌های نهم و دهم، گفت: تلاش اولیه ما این بود که سه موزه را در آبادان و مسجدسلیمان و تهران داشته باشیم، اما با بررسی‌های مشاوران به دو شهرموزه رسیدیم و هم‌اکنون برنامه ۲۲ موزه در ۲۲ منطقه را داریم.

وی همچنین با اشاره به تلاش وزارت نفت برای ثبت ساختمان‌های میراثی در نفت، گفت: تاکنون ۱۲۵ساختمان در نقاط مختلف کشور به ثبت ملی رسیده است و در همه این مراحل اجرایی به کمک علمی و اجرایی دانشگاه تهران نیاز داریم