معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان این که مدیریت مصرف سبزترین تولید است، گفت: با اعمال روشهای مدیریت مصرف برق، شاهد کاهش ٢٠٠٠ مگاواتی پیک بار خواهیم بود.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، محمود رضا حقی‌فام، معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان مهمترین راهکارهای عبور از پیک مصرف برق تابستان گفت: از جمله مهمترین مواردی که امسال در برنامه مدیریت مصرف برنامه ریزی و برای نخستین بار در کل کشور در حال اجراست، می‌توان به برنامه روش زمان استفاده اشاره کرد.

وی با بیان این که این کار نخستین بار در کل کشور برای بارهای دیماندی در امسال اجرا شد،‌ افزود: در سال گذشته در استان یزد این روش به‌ صورت آزمایشی انجام شده بود و با انجام موفقیت‌آمیز این برنامه در یزد، امسال اجرای آن در تمام کشور توسعه یافت و این به آن مفهوم است که با رعایت مقررات و دستورالعملها، زمانهای پیک استانها را به گونه‌ای تغییر دادیم که با تجمیع آنها بار کلی کاهش یابد، در واقع طی این برنامه با کمک صنایع، توانستیم زمان پیک استانهای مختلف را برای مشترکان دیماندی تغییر دهیم.

حقی‌فام تصریح کرد: با این کار و در صورت همکاری هم صنایع منتفع می‌شوند و هم با جابجایی بار در ساعات مختلف در طول روز، پیک بار کنترل خواهد شد.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به این که، این روش در سطح جهانی شناخته شده است، عنوان کرد: این روش تاکنون در ایران به‌ صورت عمومی اجرا نشده بود، بنابراین از آذرماه سال گذشته مقدمات کار آغاز و در اسفندماه، طراحیها انجام و به استانها ابلاغ شد.

وی استفاده از مولدهای خود تامین را دومین روش موثر برای کنترل و کاهش پیک مصرف دانست و گفت: مولدهای خود تامین که در بخش مشترکین و بارهای صنعتی وجود دارند، در سال گذشته برق تولیدی آنها را صنعت برق هر کیلوات ساعت ٩٠٠ ریال خریداری و سوخت آنها را نیز تامین می‌کرد، ولی امسال یک جهش بزرگی ایجاد شد و رقم خرید هر کیلووات ساعت با ابلاغ وزیر نیرو به ١٥٠ تومان رسید و در نتیجه امسال مولدهای خود تامین مشارکتهای بسیار خوبی را در این زمینه داشتند.

حقی‌فام افزود: بسیاری از کارهای صنایع لزومی ندارد در زمان پیک اتفاق بیفتد و می‌توان اینگونه فعالیتها را در غیر زمان پیک نیز انجام داد، بنابراین با جابجایی بار به ساعت غیرپیک می‌توان کمبود توان در زمان پیک مصرف را جبران کرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر از اعمال اجرای برنامه تعطیلات و تعمیرات صنایع در زمان پیک به عنوان یکی دیگر از راهکارهای کاهش پیک مصرف یاد کرد و ادامه داد: از صنایع خواستیم که تعطیلات و تعمیرات سالانه خود را به زمان پیک بار منتقل کنند و در قبال آن نیز، مورد تشویق قرار گرفتند.

وی با بیان این که، یکی دیگر از کارهای قابل توجه، تغییر ساعات کاری و اداری است، عنوان کرد: این روش در مناطق گرمسیری تا حد زیادی به ما کمک کرد و در برخی استانها ساعت کاری از ٦,٣٠ صبح آغاز شد و تا حدود ١٣ ادامه یافت و با توجه به این که عمده پیک مصرف بین ساعات ١٢ تا ١٦ است و به طور دقیق، پیک بار در محدوده ساعت ١٤ اتفاق می‌افتد، ما بارهای اداری را در ساعت یک، به کمترین میزان ممکن می‌رسانیم.

حقی‌فام گفت: کار دیگری که انجام شد این بود که از طریق سازمان بسیج، با بسیج ادارات هماهنگ کردیم تا سامانه‌ های سرمایشی در ساعات غیر اداری خاموش باشد و نیم ساعت قبل از شروع کار دوباره، وارد مدار شوند.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: کارهای بسیار ارزان ولی تاثیرگذاری در حوزه پیک مصرف انجام دادیم، به عنوان نمونه برای رصد عملیات، گزارشهای روزانه‌ای دریافت می‌کنیم و از تک تک استانها با خبر می‌شویم که برق منطقه‌ای یا توزیع برق، چه اقدامهایی را انجام داده و چه میزان از توقع ما را برآورده است.

وی با اشاره به سخنان قائم‌ مقام وزیر نیرو در بحث احداث نیروگاه مجازی (با مدیریت بار و کاهش پیک بار) تصریح کرد: اگر در بخش توزیع برای سال آینده به ما تکلیف کنند که ١٠٠٠ یا ٢٠٠٠ مگاوات نیروگاه مجازی با کاهش بار پیک و مدیریت مصرف داشته باشیم این کار را با روشهای قابل ارزیابی و صحت‌ سنجی انجام می‌دهیم و بدون تردید صنعت توزیع به شرط تامین منابع مالی از آن استقبال خواهد کرد.

حقی‌فام عنوان کرد: اگر فقط ١٠ درصد هزینه احداث و بهره‌ برداری نیروگاه به ازای هر کیلووات توان در پیک و هر کیلوات ساعت در کل سال به صنعت توزیع اختصاص یابد، کاهش پیک و مدیریت مناسب مصرف را برای سالهای متمادی تضمین خواهیم کرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر گفت: مدیریت مصرف، سبزترین نوع تولید است، حتی نیروگاههای بادی نیز حداقل دارای یک آلودگی صوتی و غیره است،‌ ولی کاهش مصرف، سبزترین و پاکترین نوع تولید است که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

به نقل از خبرگذاری شانا