رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران عنوان کرد: شدت مصرف انرژی در کشور سه برابر بیشتر از میانگین دنیاست.

 منصور معظمی گفت: دستگاهها و تجهیزات مصرف انرژی در کشور و فرهنگ مصرف، سبب شده است شدت مصرف انرژی در کشور بالا باشد.

 وی گفت: اگر بپذیریم که منابع انرژی تجدیدناپذیر است و به نسلهای آینده نیز تعلق دارد، تکلیف اخلاقی ، قانونی و شرعی داریم که هم درست مصرف کنیم و هم این منابع را برای آیندگان حفظ کنیم.

مشاور وزیر نفت با بیان این که وضع کنونی مصرف انرژی در کشور نگران کننده است گفت: همه جا بحث می شود که از نظر ذخایر انرژی رتبه نخست را در دنیا داریم که باید گفت ما از نظر ظرفیتها اول هستیم اما اگر بخواهیم این ذخایر انرژی را به فعل درآوریم میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که چنین سرمایه گذاری وجود ندارد، از این رو باید از منابع موجود بهینه استفاده کنیم.

 معظمی با اشاره به این که در بخش انرژی، گسیختگی وجود دارد، افزود: باید به سمت یکپارچگی انرژی در کشور حرکت کنیم که در بسیاری از کشورهای دنیا این رویه وجود دارد.

وی با بیان این که در گذشته اشتباه راهبردی در موضوع هدفمندی یارانه ها صورت گرفت گفت: ادامه این اشتباه جای سئوال دارد ، بنا بود منابع تأمین هدفمندی از افزایش قیمتهای انرژی باشد. در دنیا قیمتهای انرژی در حال کاهش است در حالی که قیمتهای انرژی در ایران هیچ تغییری نکرد و هر سال نیز بر تعداد یارانه بگیران افزوده می شود.

 رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر دولت ، مجلس و ارکان حکومتی در بحث هدفمندی یارانه ها تصمیم جدی و عاجل نگیرند به مشکل جدی تری دچار خواهیم شد.

 معظمی با بیان این که تصمیم جدی برای هدفمندی یارانه ها به معنای قطع پرداخت یارانه نقدی نیست، افزود: باید با نظام تصمیم گیری قاطع و نظام اطلاعاتی درست در این باره عمل کرد. هم اکنون بخش قابل توجهی از کسانی که یارانه نقدی دریافت می کنند جزو جامعه هدف نیستند. از این رو می توان بخش قابل توجهی از یارانه بگیران را حذف و به افراد کم درآمد بیشتر پرداخت کرد.

وی گفت: به جای پرداخت نقدی می توان از کارتهای انرژی و اعتباری استفاده کرد.

معظمی با بیان این که قرار بود بخشی از درآمد هدفمندی یارانه ها به تولید اختصاص یابد افزود: یارانه تولید ، صنعت و کشاورزی پرداخت نشده است. از این رو بخش صنعت آسیب جدی دیده و بخش زیادی از صنعت با ظرفیت بسیار پایین کار می کند.

 وی گفت: در حالی که بخش زیادی از صنعت در رکود است باید تقاضا را تحریک کرد که ایجاد و تحریک تقاضا موجب افزایش تولید می شود اما این حمایت را در قالب نجات صنعت خودروسازی اجرا کردیم که نتیجه اش مشخص است. معظمی افزود: اگر نگاه سیستمی به حل مسائل نداشته باشیم مشکلات بخشی را حل و بخشی دیگر را اضافه می کنیم.

 معظمی گفت: طرح کارت اعتباری خرید کالا اگر درست اجرا شود می تواند در تحریک تقاضا موثر باشد اما در حالی که نقدینگی در مجموعه ای ٨٥٠ هزار میلیارد تومان است تحریک تقاضا بسیار مشکل است.

به نقل از خبرگذاری شانا