مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با بیان این‌که قابلیت‌های بسیاری در صنعت نفت از پالایشگاه گرفته تا اسناد و مدارک برای ثبت در تاریخ وجود دارد، گفت: وزارت نفت تنها سازمان دارای میراث صنعتی است.
به گزارش خبرنگار ، اکبر نعمت‌الهی، دوشنبه، هشتم مردادماه در نشست کمیته ملی حافظه جهانی که در محل موزه اسناد صنعت نفت شهر ری و با حضور حبیب‌الله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و برخی مسئولان سازمان اسناد و آرشیو ملی کشور برگزار شد، با اشاره به این‌که از سال ۹۲ و با حکم وزیر نفت فعالیت مرکز اسناد صنعت نفت کار خود را آغاز کرد، گفت: در دوره اصلاحات فعالیت این مرکز آغاز، اما متوقف شد و در هشت سال پس از دولت اصلاحات نیز این مرکز کاملا متلاشی و کار آن متوقف شد.

وی افزود: فعالیت ما از سال ۹۳ به صورت رسمی آغاز شد و در ابتدا کار خود را با سه موزه در آبادان (پالایش و صادرات)، مسجد سلیمان (اکتشاف و تولید) و تهران (علوم و تکنولوژی) شروع کردیم.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با بیان این‌که از سه موزه به ۲۶ موزه در صنعت نفت رسیده‌ایم، تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته با نوعی بی‌توجهی به میراث‌های ارزشمند صنعت نفت روبه‌رو بودیم و بسیاری از این آثار تاریخی از بین رفتند، اما امروز فعالیت‌ها برای حفظ این آثار آغاز شده تا چنین اسناد ارزشمندی برای آیندگان حفظ و ثبت شود.

نعمت‌الهی ادامه داد: گنجینه اشیای صنعت نفت که هدف اصلی آن حفظ اشیای قدیمی این صنعت و همچنین تاریخ شفاهی صنعت نفت است نیز فعالیت خود را آغاز کرده و در این باره نیز کتاب‌های بسیاری به رشته تحریر در‌آمده‌اند یا زیر چاپ قرار دارند که به نوعی می‌توان گفت حرف‌ها و سخنان گفته نشده در صنعت نفت ایران نگاشته می‌شوند.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران عنوان کرد: امروز صنعت نفت ایران با چنین اسناد تاریخی به خود می‌بالد، امیدواریم با کمک‌های بیشتر سازمان میراث فرهنگی در بخش موزه‌های صنعت نفت به دستاوردهای خوبی برسیم و از آنها به نحو احسن بهره‌برداری کنیم.

وی با اشاره به این‌که شهر آبادان و مسجد سلیمان به دلیل داشتن صنایع مختلف نفتی می‌توانند به شهر موزه صنعت نفت تبدیل شوند، گفت: نخستین پمپ بنزین ساخته شده در ایران و در آبادان امروز به موزه «بنزین‌خانه» تبدیل شده که مورد استقبال بسیاری از مردم نیز قرار گرفته است.

نعمت‌الهی با اشاره به این‌که آثار و اسناد تاریخی صنعت نفت در کل آن چیزی که بوده بازسازی و مرمت شده است، تاکید کرد: حدود ۱۲۵ مورد از این آثار در کمیته ملی حافظه جهانی ثبت شده و تعدادی نیز در آینده ثبت خواهد شد.

مدیر موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت ایران با اشاره به این‌که طرح مرمت و بازسازی موزه نفت دارخوین نیز آغاز شده است، افزود: موزه نفت غرب کشور نیز مرمت و بازسازی خواهد شد تا عموم مردم از آن بازدید کنند.