صادرات محصولات پتروشیمی به ٢٠ میلیون تن افزایش می یابد
مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صادرات محصولات پتروشیمی ایران تا پایان امسال به ٢٠ میلیون تن افزایش می یابد.
به گزارش خبرنگار، فرناز علوی، صبح امروز (شنبه، ٢٠ آذر ماه) در نشستی مطبوعاتی با تشریح عملکرد صنعت پتروشیمی به روند افزایشی ظرفیت نصب شده این صنعت در کشور اشاره کرد که تا سال ٩٥ به ٦٤ میلیون تن رسیده است.

وی با اعلام این که پارسال میزان کل تولید صنعت پتروشیمی حدود ٤٦,٥ میلیون تن بوده است، افزود: در هفت ماه امسال تولید محصولات پتروشیمی ٢٩ میلیون تن بوده که برآورد ما از میزان تولید تا پایان امسال ٥٠ تا ٥١ میلیون تن است.

علوی با اشاره به عرضه تولید محصولات پتروشیمی به بازار داخل و صادرات، اظهار کرد: میزان عرضه صادراتی محصولات پتروشیمیایی حدود ١٨,٨ تا ١٩ میلیون تن و عرضه داخلی ١٤ میلیون تن بوده که در هفت ماه امسال میزان صادرات ١١.٦ میلیون تن و عرضه داخلی ٨.٥ میلیون تن بوده است.

وی عنوان کرد: می توان انتظار داشت میزان صادرات محصولات پتروشیمیایی تا پایان امسال به ٢٠ میلیون تن برسد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی، میزان ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در سال ٩٤ را ٩,٦ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا پایان مهرماه امسال ارزش صادرات ٤.٨ میلیارد دلار صادرات داشتیم که می توان انتظار داشت این میزان تا پایان امسال به حدود ٩ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به این که ارزش محصولات صنعت پتروشیمی متاثر از قیمت خوراک و تحولات بازار انرژی است، گفت: از اواسط سال ٢٠١٤ با کاهش قیمت مواجه بوده ایم و در این راستا قیمت نفتا به عنوان خوراک اصلی تولید اتیلن در بازارهای بین المللی نیز روند همسویی با قیمت نفت خام داشته و با کاهش قیمتی رو به رو بوده است.

عضو هئیت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: برهمین اساس متوسط قیمت فروش محصولات پتروشیمی از سال ٩٠ تا ٩٤ با روند کاهشی مواجه بوده و قیمت محصولات صادراتی ٥٠ درصد و فروش محصولات در بازارهای داخلی با ٤٠ درصد کاهش مواجه بوده است.

به گفته وی، محصولات پلیمری نیز در این مقطع ٢٠ تا ٥٥ درصد و محصولات پایه و شیمیایی مانند متانول و اتیلن گلایکول در حدود ٤٠ تا ٥٥ درصد با کاهش قیمت رو به رو بوده اند.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: همچنین قیمت کودهای شیمیایی حدود ٥٣ درصد، خوراک و سوخت حدود ٦٦ درصد، گروه محصولات آروماتیک حدود ٣٠ تا ٥٣ درصد کاهش یافته است و نشان می دهد که تغییرات بازار انرژی روی فروش محصولات پتروشیمی تاثیر مستقیم دارد.

وی با بیان این که روند صنعت در پنج سال گذشته بیانگر افزایش نسبی هزینه‌ها به دلیل تورم، کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمیایی و افزایش نسبی قیمت خوراک‌های گازی بوده است، گفت: در این مقطع با وجود افزایش هزینه‌ها، سهم سود از کل درآمدها در سال ٩٤ نسبت به سال ٩٠ حدود سه درصد افزایش داشته و بیش از ٨٠ درصد کل سود صنعت متعلق به ١٣ شرکت مصرف کننده انواع خوراک گاز بوده است.

به گفته وی، در بازه زمانی سال‌های ٩٠ تا ٩٤، سود شرکت‌های مصرف کننده انواع گاز، ٣٦ درصد تا ٤٩ درصد متغیر بوده و متوسط سود شرکت‌های مصرف کننده خوراک مایع میان هشت تا ١٠ درصد از کل درآمدهای شرکت‌های یادشده بوده که در مقایسه با سرمایه گذاری‌های انجام شده بسیار پایین است.

علوی با اشاره به شرایط جدید حاکم بر صنعت پتروشیمی کشور پس از خصوصی سازی گفت: بخش خصوصی به عنوان فعال و مجری توسعه با ورود به صنعت عهده دار اقدام‌هایی همچون سرمایه گذاری بالا، پذیرش ریسک‌های مربوطه خواهد بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی سیاست گذار و متولی توسعه، طراح برنامه‌های توسعه و تسهیل کننده برای اجرای آن ها و فراهم کننده شرایط برای ورود و فعالیت بخش خصوصی است.

وی، سرفصل‌های اصلی ماموریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی را توسعه راهبردها و برنامه‌های توسعه صنعت پتروشیمی، گسترش امکان تامین منابع مالی برای پیشبرد توسعه، مشارکت در توسعه زیربناهای ضروری برای اجرای برنامه‌های توسعه، تقویت و پشتیبانی صنعت از طریق حمایت، ایجاد و فعال کردن نهادهای ارائه دهنده خدمات و تعیین مکانیزم‌های منطقی برای مدیریت تعاملات واحدهای واگذار شده و طرح‌ها دانست.

این مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین در ادامه ماموریت این شرکت را به عنوان سازمان توسعه‌ای شامل برنامه‌ریزی و توسعه صنعت، مالی و سرمایه گذاری و پشتیبانی آن اعلام کرد.

علوی تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه‌ای با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه کارآمد و بهره مندی از سرمایه‌های انسانی و فکری خود با رویکرد کاهش خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش به برنامه ریزی کلان، سیاست گذاری، تنظیم گری، بسترسازی، تسهیل گری و پشتیبانی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی می پردازد.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد: این شرکت با تاکید بر مسئولیت اجتماعی نسبت به صیانت از محیط زیست و منابع ملی، ارج نهادن به ارزش آفرینی، پاسخگویی و رعایت حقوق ذی نفعان در پیشرفت اقتصادی کشور و ارتقای کیفیت زندگی مردم نقش کلیدی ایفا می کند.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محدوده خدمات قابل ارائه این شرکت را برنامه ریزی و سیاست گذاری توسعه صنعت، زمینه سازی توسعه زیرساخت‌های صنعت از سوی بخش غیردولتی و یا با مشارکت آن، جذب سرمایه گذاران، راهنمایی و پشتیبانی آن ها، پیشنهاد تدوین و اصلاح قوانین، مقررات و استانداردهای این صنعت و همچنین تنظیم‌گری دانست.

علوی در ادامه نشست مطبوعاتی با اعلام اهداف نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی کشور به افزایش راندمان تولید مجتمع‌های موجود تا رسیدن به سطح ظرفیت اسمی، اجرا و تکمیل طرح‌های نیمه تمام باقیمانده از برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، اجرای طرح‌های جدید (ظرفیت‌های سرمایه گذاری با هدف جبران تاخیر در دستیابی به اهداف برنامه‌ها) فراهم ساختن زمینه توسعه متوازن صنایع پایین دستی پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش طبق قانون نفت و با همراهی وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد.

وی، توسعه فعالیت‌های شرکت پژوهش و فناوری را به عنوان یک شرکت دانش بنیان در راستای بومی سازی فناوری‌های نوین و رفع مشکل بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی کشور از دیگر اهداف نقشه راه توسعه این صنعت برشمرد.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با تشریح اهداف طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی کشور تا افق ١٤٠٤ گفت: این شرکت دستیابی به مقام نخست منطقه‌ در تولید محصولات پتروشیمیایی از لحاظ ارزش اجرای طرح‌های جدید را که عمدتا از گاز طبیعی به عنوان خوراک استفاده می کنند را مدنظر قرار داده است.

براساس اعلام وی، برنامه ریزی‌های انجام شده در صنعت پتروشیمی با رویکرد پرهیز از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل محصولات پایه و میانی به محصولات با ارزش افزوده بالا بوده و طرح‌های معرفی شده یا واگذار شده به سرمایه گذاران در قالب مجتمع‌های یکپارچه از ابتدای زنجیره تا محصولات نهایی پتروشیمی است.

علوی در ادامه هدفگذاری در طرح‌های جدید توسه صنعت پتروشیمی را شامل تبدیل گاز طبیعی به الفین‌ها (از طریق زنجیره متانول) و مشتقات آن ها، تبدیل پروپان به پرویلن و مشتقات، استفاده از مایعات گازی، اتان، بوتان و.. برای تولید الفین‌ها و مشتقات آن ها، استفاده از خوراک‌های مایع در تولید الفین‌ها، آروماتیک‌ها و مشتقات آن ها و همچنین تامین خوراک واحدهای جدید اعلام کرد.

وی با اعلام برنامه ریزی برای ایجاد قطب‌های توسعه صنعت پتروشیمی در کشور به طرح توسعه منطقه ویژه استقرار صنایع انرژی بر پارسیان، جزیره لاوان، قشم، جاسک و چابهار اشاره کرد و گفت: در این مسیر نزدیک بودن به منابع خوراک، دسترسی به آب فراوان و همچنین دسترسی به زیرساخت‌های صادرات محصولات پتروشیمی توجه شده است.

علوی یادآور شد: برنامه ریزی ما این است که شرکت ملی صنایع پتروشیمی کارآمدترین سازمان توسعه‌ای در غرب آسیا شود.

وی در پاسخ به دلیل کاهش ارزش صادرات محصولات پتروشیمی امسال نسبت به ٩٤ توضیح داد: پتروشیمی امسال با شدیدترین کاهش قیمت محصولات مواجه بوده است و قیمت در هشت ماه سال ٩٥ روند نزولی داشته است، با توجه به تاخیر در همسو شدن قیمت محصولات پتروشیمی و نفت و با توجه به افزایش بهای نفت، نمی توان انتظار داشت افزایش تدریجی قیمت در ماه‌های آخر سال بتواند کاهش قیمت های ماه‌های گذشته را جبران کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سهم بازار جهانی از محصولات پتروشیمی ایران با اشاره به این که حدود ١٠ درصد از تجارت جهانی متانول را در اختیار داریم، گفت: ایران در سال‌های آینده با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در بسیاری از محصولات به ویژه محصولات پلیمری نقش بزرگتری در بازارهای بین المللی باز خواهد کرد و می‌توان انتظار رشد قابلا ملاحظه‌ای را داشت.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به میزان سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: پس از برجام زمینه حضور شرکت‌های بین المللی از آسیایی تا اروپایی (کشورهای مختلف) صاحب لیسانس و منابع مالی در ایران بسیار زیاد شده است و طی ماه‌های آینده شاهد آن هستیم که مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد.