مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود نیازمند استفاده از دانش روزآمد دنیا و بهره‌گیری از فناوری‌های نو و کاربردی است.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، قدرت‌الله فرج‌پور با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی کشور می‌تواند نیازهای داخلی را برای گریدهای مختلف پتروشیمی محقق کند، گفت: چشم‌انداز استفاده از گریدهای جدید برای تولید محصولات مختلف پتروشیمی و برنامه‌های نویدبخش، تحولی مهم است، به‌طوری که بنا به نیاز بازار و قیمت بالای برخی محصولات که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند، اقدام‌هایی درباره گریدهای جدید ازسوی بعضی شرکت‌ها انجام شده و مقدمات گسترش این اقدام‌ها در آینده نیز در حال انجام است.

وی افزود: می‌توان به گریدهای جدید پلی‌اتیلن در پتروشیمی جم مانند MD3510 , LL235F7 , MD3520, MD3550 ,LL235F6 اشاره کرد که بعضی از این گریدها تولید شده و بعضی نیز در برنامه آینده است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: پتروشیمی تبریز نیز همان‌گونه که در سال‌های پیشین گرید EPS-FR را برای نخستین بار در ایران تولید کرد، به‌تازگی ABS گرید Sheet به‌عنوان عایق بدنه یخچال و فریزر را تولید کرده یا در پتروشیمی تندگویان نیز گرید بطری Fast Heat و گرید نساجی Home Bright تولید شده است.

فرج‌پور با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توانمندی‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی برای کسب دانش فنی و رصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی استفاده می‌کند، گفت: نیازهای جدید از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت پژوهش فناوری اعلام می‌شود و همسو با ماموریت‌های محوله، کارهای تحقیقاتی ازسوی آن شرکت شروع می‌شود. پس از اتمام کار پروژه و تجاری‌سازی آن، دانش فنی مذکور به شرکت‌های متقاضی یا هلدینگ‌ها برای فروش عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: به‌عنوان نمونه می‌توان به تولید دانش فنی PVM (پروپیلن از طریق متانول) و فروش آن به پتروشیمی سبزوار و همچنین مجوز احداث واحد ۵۰۰ هزار تنی که NPC آن را دریافت کرده است، اشاره کرد. یا دانش فنی کاتالیست HDPE گرید PE100 که در پژوهش و فناوری تولید و قرارداد تجاری سازی آن با پتروشیمی شازند منعقد شده است.

مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: همچنین کاتالیست هیدروژناسیون استیلن و برخی کاتالیست‌های دیگر با همکاری برخی مجتمع‌های پتروشیمی در حال طراحی و ساخت است که این تنها نمونه‌ای از دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری است.