مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان این که پارسال بیش از ٣ هزار میلیارد تومان پروژه گازی در کشور اجرا شده است، گفت: در سال‌های آینده این رقم سالانه به ٤ تا ٥ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار، حسن منتظر تربتی عصر روز (دوشنبه‌، ١٨ اردیبهشت ماه) در جمع خبرنگاران با بیان این که وضع تامین مالی این شرکت در سال ٩٥ نسبت به سال‌های اخیر بسیار بهتر شد، گفت: اجرای پروژه ها به روش BOT و نیز منابع دیگر همچون SPD کمک‎های زیادی را به ما کرد، از سوی دیگر با تدابیر صورت گرفته از سوی دولت یازدهم بحث باز کردن ال سی نیز به روال پیش از تحریم‌ها بازگشت.

وی با اشاره به این که به طور میانگین در سال‌ها‌ی گذشته سالانه ٣٠٠ کیلومتر خط لوله و نصب ١٠ توربوکمپرسور در کشور انجام شده است، گفت: با توجه به تامین منابع مالی به موقع در سال ٩٥ بیش از ٧٠٠ کیلومتر خط لوله و ٢٤ توربوکمپرسور احداث و نصب شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: پارسال این شرکت هیچ بدهی به پیمانکاران داخلی نداشته است و امسال نیز تلاش می شود این روند ادامه یابد، از این رو ما با تکیه بر شرکت‌های داخلی و به‌ویژه لوله سازان ایرانی در زمینه تامین کالا و تجهیزات با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم.

وی به احداث هفت ایستگاه جدید اشاره کرد و گفت: پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به لحاظ اشتغالزایی در زمان اجرا و بهره برداری نسبت به دیگر پروژه ها در کشور بهتر عمل می‌کند.

تربتی با اشاره به جلوگیری از سوزانده شدن بیش از ٥٠ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه و صنایع عمده کشور در سه سال گذشته گفت: با ادامه خط هفتم سراسری به سیستان و بلوچستان آخرین مرکز استان در کشور به شبکه گازی پیوست، این پروژه مقدمه ای برای توسعه شرق کشور خواهد بود، به طوری که با رسیدن گاز به سواحل دریایی عمان موجوی از ساخت و ساز های واحدهای فولادی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد.

وی یکی دیگر از پروژه های مهم در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران را پروژه تامین گاز شمال کشور اعلام کرد و گفت: پارسال با هوشمندی توانستیم با راه اندازی خط لوله رشت – سنگسر افت فشار ناشی از قطع گاز ار سوی ترکمنستان را جبران کنیم تا در عمل این کشور به اهداف منفی خود نرسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اجرای پروژه‌های خط لوله دامغان – کیاسر – نکا، خط لوله ششم سراسری و انشعابات آن، خط لوله سراسری گاز و انشعابات آن را از دیگر پروژه های مهم در این شرکت اعلام کرد و گفت: تا پایان امسال بیش از هزار کیلومتر خط لوله در کشور احداث خواهد شد، همچنین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا چهار سال آینده پنج هزار کیلومتر دیگر خط لوله به شبکه گازرسانی ایران افزوده می شود.

تربتی با بیان این که پارسال بیش از سه هزار میلیارد تومان پروژه در کشور اجرا شده است، گفت: در سال‌های آینده این رقم سالانه به چهار تا پنج هزار میلیارد تومان خواهد رسید.