ایجاد و اصلاح زیرساختهای افزایش مصرف سی ان جی یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

به گزارش خبرنگار شانا، سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از افزایش مصرف سی ان جی در کشور خبر داد و گفت: مصرف این سوخت پاک پارسال بیش از ٧١ درصد نسبت به پیش از آن رشد داشته است.

وی، روند مصرف CNG را در ٤٠ سال گذشته (٥٥ تا ٩٤) افزایشی اعلام کرد و گفت: مصرف این فرآورده در سال ٥٥ روزانه هفت میلیون مترمکعب بود که این میزان در سال ٩٤ به ٥٠٠ میلیون مترمکعب رسیده است.

سجادی، ایجاد زیرساختهای لازم را برای افزایش مصرف سی ان جی یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ملی پخش نام برد و افزود: طبق آمارهای اخذ شده در سال ٥٥، تنها ١٠ درصد سبد سوخت کشور سی ان جی و ٩٠ درصد مابقی سوختهای فسیلی بوده است.

وی، مصرف سوختهای مایع را در این بازه زمانی به دلیل افزایش مصرف CNG، کاهشی اعلام و تصریح کرد: مصرف نفت سفید در سال ٧٦، بیش از ٣٠ میلیون لیتر بود، در حالی که پارسال مصرف این فرآورده به کمتر از ١٠ میلیون لیتر در روز رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، صرفه‌جویی‌های انجام شده در بخش سوختهای فسیلی موجب شد تا سوخت مازاد کشور به کشورهای همسایه صادر و درآمدزایی در این بخش ایجاد شود.

وی، به کاهش مصرف نفت‌گاز اشاره کرد و گفت: مصرف این فرآورده از ١٠٥ میلیون لیتر در دوسال گذشته به ٨٠ میلیون لیتر رسید که اجرای طرح پیمایش دلیل اصلی کاهش بوده است.

سجادی، از رشد دو درصدی مصرف بنزین در سال ٩٤ در مقایسه با سال قبل از آن خبر داد و اظهار کرد: سهمیه بندی بنزین و تک نرخی شدن این فرآورده نقش زیادی در کاهش رشد آن داشته است.

به نقل از خبرگذاری شانا