مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: آنسالدو با فناوری‌ و توربین‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند گازهای ترش و نامرغوب ارسالی به مشعل و گازهای همراه نفت را به برق تبدیل کند و سپس این فناوری در ایران بومی سازی می‌شود.

علی وکیلی در باره تفاهم‌نامه همکاری بین تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و آنسالدو انرژیا ایتالیا به خبرنگار خبرنگار گفت: شرکت نفت و گاز پارس به حجم زیادی برق احتیاج دارد به همین دلیل مقرر شده بود تا نیروگاهی در این منطقه تاسیس شود و به تامین برق مورد نیاز بپردازد، اکنون مطابق تفاهم‌نامه‌ای که این شرکت با آنسالدو انرژیا امضا کرد، شرکت ایتالیایی فناوری ویژه خود را برای استفاده از گازهای ارسالی به مشعل به‌منظور تولید برق به ایران می‌آورد.

وی افزود: ما باید بتوانیم از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای نوسازی و بهینه سازی تجهیزات فرسوده و قدیمی تولیدکنندگان نفت و گاز استفاده کنیم که این موضوع به معنای بهینه سازی است و برای شرکت نفت و گاز پارس نیز موضوعیت دارد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ادامه داد: بحثی که از نوسازی تجهیزات مهم‌تر است، موضوع زیست محیطی استفاده از گازهای ارسالی به مشعل در منطقه تنبک است.

وکیلی اظهار کرد: گازهای ارسالی به مشعل، گازهایی بسیار ترش و نامرغوب هستند و توربین‌های مخصوصی قادر به استفاده از این نوع گاز ترش هستند.

وی درباره دلیل انتخاب شرکت آنسالدو ایتالیا به عنوان پیمانکار این طرح توضیح داد: درصد زیادی از برق ایران به‌وسیله نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که توسط شرکت آنسالدو انرژیا ساخته شده اند، این شرکت پیشینه طولانی مدت و موفقیت آمیزی در ایران دارد و یک شرکت قدیمی به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اعلام این‌که وزارت نیرو سهمی در تولید برق از گازهای همراه مشعل ندارد و این موضوع تنها به منطقه پارس جنوبی محدود می‌شود، ادامه داد: اصل محور ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بر سرمایه‌گذاری است، بدان معنا که ما با شرکت‌های با کیفیتی که بتوانند سرمایه گذاری کنند همکاری می‌کنیم و این موضوع یکی از دلایل انتخاب شرکت ایتالیایی آنسالدو است زیرا این شرکت در طرح جمع آوری گازهای ارسالی به مشعل‌های منطقه پارس جنوبی سرمایه گذاری می‌کند.

وکیلی با بیان این‌که آنسالدو در ایران تنها نیست و ایتالیایی‌ها دارای یک کنسرسیوم در کشور هستند، گفت: طبق ماده ۱۲ برای سرمایه گذاری در بخش جلوگیری از سوختن گازهای مشعل و گازهای همراه نفت و نوسازی تجهیزات صنعت نفت برنامه ریزی شده است که مطابق آن از فناوری این شرکت ایتالیایی استفاده می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: ما سهمی در سرمایه‌گذاری طرح نداریم و فقط ممکن است شرکت نفت و گاز پارس سهمی را به خود اختصاص دهد اما عمده سرمایه‌گذاری را شرکت ایتالیایی از طریق بانک‌ها و سرمایه گذاران خود انجام می‌دهد و سرمایه گذاران داخلی و خصوصی ما در این طرح نقشی ندارند.

وکیلی، منطقه تنبک پارس جنوبی را تنها منطقه برای اجرای طرح جمع آوری گازهای مشعل اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که شرکت نفت و گاز پارس در آینده مایل به توسعه این طرح باشد ما نیز آمادگی اجرای آن را داریم.

وی تصریح کرد: همه گازهای ارسال به مشعل در فاز ۱۲ پارس جنوبی با مخلوطی از گاز شیرین برای راه اندازی نیروگاه تولید برق استفاده می‌شود.

وکیلی ادامه داد: از آنجا که میزان گازهای ترش ارسالی به مشعل متغیر است و نیروگاه احتیاج به جریان ثابتی از گاز دارد به همین سبب از مخلوط گاز ترش و گاز شیرین با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات استفاده می‌شود که توسعه آن در سیکل ترکیبی تا یکهزار مگاوات تولید برق نیز می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: راه اندازی این نیروگاه سبب افزایش حجم تولید نفت یا گاز نمی‌شود، بلکه برق تولیدی این نیروگاه به عنوان یک زیرساخت و نیاز برای پارس جنوبی است.

وی مدت زمان تعیین شده برای اجرایی شدن طرح را حداکثر ۲ سال اعلام کرد و ادامه داد: مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده حداکثر ظرف ۲ سال آینده، نخستین واحد تولید برق باید وارد مدار شود و در هر مرحله نیز به تعداد واحدها افزوده می‌شود.

وکیلی با اشاره به تلاش برای کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، توضیح داد: یکی از قرارهای ما با شرکت آنسالدو این است که فناوری خود را در ایران بومی سازی کند، به همین سبب نمایندگان شرکت آنسالدو بلافاصله پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با یک شرکت ایرانی توربین سازی نیز قراردادی امضا کردند تا طی مدت فعالیت خود در ایران، این فناوری را بومی سازی کنند.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی توان بالایی دارند، اما گاه سرمایه کافی برای اجرایی کردن طرح‌ها را ندارند، در حالی که شرکت آنسالدو افزون بر دارا بودن توان اجرایی کافی، در طرح یادشده شده نیز سرمایه‌گذاری می‌کند.