مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایلوت جذب سطحی که از سوی شرکت ملی گاز ایران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده بود، پایان یافته و آماده انتقال به پالایشگاه گاز پارسیان است.

به گزارش خبرنگار، اکبر زمانیان، رئیس پردیس صنایع پایین‎دستی پژوهشگاه صنعت نفت در این باره گفت: به منظور دستیابی به دانش فنی فرآیند جذب سطحی، طرحی در شرکت ملی گاز ایران تعریف و به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد که هدف این طرح دستیابی به دانش فنی فرآیند جذب سطحی در زمینه جاذب و فرآیند‌های TSA و PSA برای جداسازی و خالص‌سازی برخی از ترکیبات مضر در جریان گاز است.

وی افزود: این طرح چهار سال پیش از سوی شرکت ملی گاز تعریف و به پژوهشگاه واگذار شد و یکی از پروژه‌های مهم طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی پایلوت جذب سطحی است که با همت متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت تمامی مراحل مربوط به آن به اتمام رسیده و آماده انتقال به پالایشگاه گاز پارسیان است.

زمانیان گفت: در حال حاضر جاذب‌های مورد نیاز پالایشگا‌ه‌های گاز کشور از منابع خارج از کشور تامین می‌شوند و هیچ‌گونه مرجعی برای بررسی و تست این جاذب‌ها در داخل وجود ندارد و پس از خریداری بلافاصله در واحد‌های عملیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته وی، در زمان تحریم، دسترسی به منابع اصلی تامین کننده این جاذب‌ها امکان پذیر نبوده و جاذب‌هایی با کیفیت بسیار پایین وارد کشور می‌شد؛ از این رو طراحی و ساخت این پایلوت، مرجعی مناسب برای تست این جاذب‌ها در داخل کشور فراهم کرده است.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت به دیگر اهداف طراحی این پایلوت هم اشاره کرد و گفت: تشویق سازندگان داخل به منظور ساخت جاذب‌ها و تست آن‌ها در داخل کشور از اهداف این پروژه محسوب می‌شود که برای تحقق این امر لازم است، سیستم و شبکه آزمایشگاهی برای ارزیابی جاذب‌ها در مقیاس آزمایشگاهی، بنچ و پایلوت در داخل کشور در نظر گرفته شود.

وی هدف سوم این پروژه را توسعه فرآیند دانست و افزود: برای طراحی واحد‌های TSA و PSA دستیابی به برخی اطلاعات از جاذب‌ها ضروری است تا بتوان از داده‌های موجود در نرم افزار‌ها و شبیه‌ساز‌ها برای طراحی و فرآیند‌های مورد نظر استفاده کرد و خوشبختانه با طراحی پایلوت مورد نظر هر سه هدف از پیش تعیین شده محقق شده است و از آنجا که پایلوت به صورت قابل حمل ساخته شده است قابلیت آن را دارد که پس از نصب در پالایشگاه پارسیان در دیگر واحد‌های مورد نظر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

زمانیان با تاکید بر این‌که ساخت و طراحی این پایلوت به طور کامل در پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است گفت: این پایلوت نمونه دیگری در کشور ندارد و برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده و نمونه‌هایی که تاکنون موجود بوده است، در مقیاس بنچ و آزمایشگاهی است.

وی گفت: با توجه به درخواست شرکت ملی گاز این پایلوت در پالایشگاه گاز پارسیان نصب خواهد شد و این پالایشگاه مرکاپتان کم‌تری دارد ولی میزان بخار آب در گاز‌ بسیار بالا است که این پایلوت فرآیند جداسازی آن را انجام خواهد داد.

بر اساس این گزارش، شیرین‌سازی و جدا‌سازی دو فرآیند مهم و اساسی در پالایشگاه‎های گاز به حساب می‌آید که عملیات جداسازی بر اساس فرآیند جذب سطحی صورت می‌گیرد و این فرآیند یکی از مهم‌ترین عملکرد‌های صنعت فرآورش گاز محسوب می‎شود.