مخازن ذخیره سازی نفت خام گناوه با ظرفیت ١٠ میلیون بشکه در استان بوشهر امروز(چهارشنبه، ٢٠ بهمن ماه) افتتاح شد.
به گزارش خبرنگار، افتتاح این طرح بزرگ نفتی که به طور کامل بخش خصوصی آن را اجرا کرده است، ٣٥ درصد به حجم ذخیره‌سازی نفت خام پایانه‌های نفتی ایران می‌افزاید.

تمام فرآیند ساخت این مخازن ذخیره نفت خام به دست متخصصان ایرانی انجام شده و یکی از بزرگ‌ترین سامانه‎های اندازه‎گیری نفت خام ایران برای ثبت دقیق میزان ورود و خروج تهیه و نصب شده است.

هشت مخزن یک میلیون بشکه‌ای، چهار مخزن به ظرفیت هر کدام ٢٥٠ هزار بشکه و ٢ مخزن ٥٠٠ هزار بشکه‌ای مجموع مخازن نفت خام گناوه هستند که در زمینی به مساحت ١٠٠ هکتار ساخته شده است.

پیروزی موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران درباره این مخازن می گوید: شرکت ملی نفت ایران در برنامه‌های عملیاتی خود اهمیت زیادی برای ذخیره سازی قائل است و شرکت پایانه‌های نفتی ایران که مسئولیت ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام را بر عهده دارد، به عنوان آخرین حلقه زنجیره تولید نفت و گاز کشور مسئولیت صادرات بیش از ٩٠ درصدی نفت خام و اخذ ٧٠ درصد از درآمدهای ارزی کشور را بر عهده دارد.

وی معتقد است: ذخیره سازی نفت خام اهمیت زیادی دارد و ما را به استانداردهای نفتی جهانی نزدیک می‌کند، چنان که می‌توانیم عملیات صادرات نفت خام را بدون ریسک انجام داده و به سطح استانداردهای جهانی در این زمینه دست یابیم.

موسوی، ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام را یکی از معیار های مهم یک پایانه نفتی می داند و می افزاید: با توجه به محدودیت‌هایی که در جزیره خارک از نظر زمین وجود دارد، شرکت پایانه‌های نفتی ایران برای رسیدن به اهداف عملیاتی خود و رسیدن به استانداردهای روز دنیا توانست در راستای برنامه‌های توسعه‌ای کشور و استفاده از توان بخش خصوصی در قسمت‌های مختلف وزارت نفت، به استاندارد بین‌المللی ظرفیت اسمی ١٥ روز ذخیره‌سازی در پایانه و افزایش صادرات نفت کشور دست یابد.

قرارداد ساخت مخازن ذخیره سازی نفت گناوه ١٩ تیرماه ٩١ میان شرکت پترو امید آسیا زیرمجموعه شرکت سرمایه گذاری امید (نخستین شرکت سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ذخیره سازی نفت) به عنوان سرمایه گذار و شرکت ملی نفت ایران (به عنوان اجاره کننده مخازن) با هدف پشتیبانی و افزایش بهره‎وری عملیاتی و اقتصادی از پایانه نفتی خارک، تامین پایدار انرژی در کشور و استمرار انتقال نفت به پالایشگاه‌های داخلی امضا شد.

مخازن ذخیره سازی گناوه در محدوده شهرستان‌های گناوه و دیلم و در ٢٩ کیلومتری گناوه در حال ساخت است.