مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: براساس برآورها، چنانچه ۶۶ مخزن موجود در این مناطق وارد مدار شده و پروژه‌های افزایش ضریب بازیافت هم اجرا شود، ضریب برداشت کنونی مناطق نفت‌خیز جنوب ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‎یابد.

به گزارش خبرنگار به نقل از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، بیژن عالیپور با بیان این مطلب افزود: این ۶۶ مخزن فعال دارای ۲۳۰ میلیارد بشکه حجم نفت درجاست که ۶۷ درصد حجم نفت ایران را شامل می‌شود.

وی با بیان این‎که ۱۸ مخزن از ۶۶ مخزن نفتی موجود در مناطق نفتخیز جنوب در نیمه دوم عمر خود قرار دارند، ادامه داد: بهترین روش ازدیاد برداشت کربناته در میدان‌های مناطق نفتخیز جنوب تزریق گاز است که هم اکنون در ۵۰ درصد مخازن، این عملیات انجام می شود.

عالیپور با اشاره به این‎که تقسیم‎بندی مخازن برای انتخاب روش‎های ازدیاد برداشت بر اساس نفت درجای آنها صورت می‎‌گیرد و روش‌های ازدیاد برداشت متناسب با مشکلات میدان‌ها و خصوصیات سنگ و سیال مخازن انتخاب می‌شوند، گفت: تزریق گاز به میدان‌های مناطق نفت‌خیز از دو سال پیش از انقلاب آغاز شد و هم اکنون گاز به ۱۴ میدان تزریق می شود.

به گفته وی، عمده مخازن کنونی از جنس کربناته هستند که پیش و پس از انقلاب، شرکت‎های داخلی و خارجی بهترین روش ازدیاد برداشت از این میدان‌ها را تزریق گاز تشخیص دادند.

عالیپور گفت: تاکنون با تزریق گاز، حدود ۲۵ درصد ذخایر اولیه و هشت درصد نرخ ضریب بازیافت در مناطق نفتخیز جنوب افزایش پیدا کرده است.

افزایش ۲,۵ میلیارد بشکه‎ای حجم ذخایر نفت قابل استحصال مناطق نفتخیز جنوب

وی، ذخیره نفت درجای شرکت ملی مناطق مناطق نفت‌خیز جنوب را بالغ بر ۳۳۴ میلیارد بشکه عنوان کرد و افزود: ۸۶ میلیارد بشکه از نفت درجای این مناطق به نفت میدان‌های بنگستان تعلق دارد که از ضریب بازیافت پایینی برخوردار هستند و ازدیاد برداشت از آن‌ها نیازمند به‎کارگیری روش‌های دیگری است.

عالیپور گفت: ۵۰ میلیارد بشکه از نفت درجای مناطق نفت خیز جنوب هم در میدان‌های اهواز، منصوری و شادگان تولید می‎شود که به دلیل وجود آبده طبیعی، به این میدان‌ها آب تزریق می‌شود و با توجه به این‌که سنگ مخزن این میدان‌ها ماسه‌ای است، ضریب بازیافت آن‌ها بیش از ۵۵ درصد است.

وی با اشاره به آخرین مطالعاتی که در اداره ارزیابی مخازن شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شده است، گفت: بر اساس این مطالعات، طی سه سال گذشته حجم ذخایر قابل استحصال مناطق با افزایش ۲.۵ میلیارد بشکه‌ای از حدود ۹۳.۵ میلیارد بشکه به ۹۶ میلیارد بشکه رسیده و با بازنگری در PGSR (توان تولید مخازن)، توان تولید میدان‎ها هم حدود ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این‎که مهم‌ترین چالش موجود در افزایش ضریب بازیافت مخازن این شرکت، مخازن بنگستانی هستند که حدود یک چهارم ذخایر نفت درجا را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: کارشناسان این شرکت در حال اجرای پروژه‌های تحقیقاتی برای به‎دست ‌آوردن فرمولی مناسب به منظور ازدیاد برداشت هستند و به این منظور، برنامه توسعه‌ هر میدان بر حسب چالش آن تدوین شده است. برای مثال در میدان اهواز بدون استفاده از تلمبه‌ها ضریب بازیافت ۶.۵ درصد است که با نصب آن به حدود ۱۰ درصد می رسد.