به گزارش دفتر روابط ­عمومی سازمان بهره­ وری انرژی ایران (سابا):

یکی از مشکلات عمده در گسترش استفاده از منابع انرژی تجدید­پذیر با هدف تأمین بخشی از تقاضای برق،عدم دسترسی به برق مطمئن می­باشد. برای مثال ابری شدن هوا باعث از کار افتادن مزارع خورشید ی و یا سکون ناگهانی هوا سبب کند و متوقف شدن توربین ­های بادی می­گردد که این مشکل برای میلیون­ ها پانل خورشیدی نصب شده در پشت ­بام منازل و نیروگاه­ های فتوولتائیک کوچک نیز وجود دارد.لذا نیروگاه­های حرارتی موجود با سوخت فسیلی بهترین انتخاب برای تولید برق پایدار و قابل اعتماد هستند، اما نمی­ توانند به سرعت وارد مدار و یا از آن خارج گردند، به ­عبارت دیگر این ­گونه نیروگاه­ها به تغییرات سریع تقاضا، پاسخ ناکارآمد می­دهند.

براساس این گزارش: در جهت رفع مشکلات فوق شرکت جنرال­ الکتریک نیروگاه ۵۰ Flex Efficiency را طراحی و معرفی نموده­ که در پاسخ ­گویی به نوسانات تولید برق از انرژی­های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی) می­تواند به سرعت وارد مدار و یا از آن خارج شود.ضمناً این نیروگاه با ظرفیت۵۱۰ مگاوات، یک نیروگاه حرارتی با سوخت گازطبیعی است که دارای راندمان۶۱ درصد بوده و می­تواند در مدت زمان یک دقیقه با تولید۵۱ مگاوات وارد مدار شود.این نیروگاه از یک توربین گازی نسل جدید، یک توربین بخار، یک ژنراتور، توربین­ های بادی و فن­ آوری حرارتی خورشیدی متمرکز تشکیل شده است. تمام این سیستم ­ها با یک سیستم کنترل باعنوان MarkVle یک ­پارچه می­ شوند.

به نقل از این گزارش: نیروگاه FlexEfficiency50 جهت استفاده بیشتر از منابع انرژی تجدیدپذیر طراحی شده است. این نیروگاه­ از نوع هیبریدی است که در آن گاز طبیعی و انرژی ­های تجدیدپذیر با هم استفاده می­شوند تا انرژی پاک­تر، مقرون به ­صرفه­ تر و مطمئن­ تری را ازطریق شبکه برق به مصرف­کننده­ ها عرضه نماید. فن ­آوری بالای موتورهای جت جنرال­الکتریک که در طراحی و ساخت توربین نیروگاهی استفاده شده است، این امکان را ایجاد نموده که تحمل درجۀ حرارت بالای (به دلیل اینکه از جنس آلیاژ نیکل است) مورد نیاز برای افزایش بهره­ وری و قابلیت روشن و خاموش شدن سریع را داشته باشد.

برپایۀ این گزارش: نیروگاه  Flex Efficiency 50 می‌تواند برق مصرفی ۶۰۰٫۰۰۰ خانه اروپایی را تأمین کند و شرکت جنرال­الکتریک برآورد کرده که صرفه ‌جویی در مصرف گاز طبیعی ایجاد شده توسط این نیروگاه می­تواند نیاز ۴۰۰۰ خانه را تأمین نماید. یکی از جنبه‌ های مثبت زیست‌ محیطی این نیروگاه، کاهش انتشار ۱۲۰۰ تن کربن در سال است که معادل دی­اکسیدکربن منتشره از ۶۰۰٫۰۰۰  اتومبیل است.استیو بولز، مدیر اجرایی برق و آب جنرال­الکتریک معتقد است Flex Efficiency50 از لحاظ هزینه با نیروگاه سیکل ­ترکیبی گازسوز استاندارد رقابت خواهد نمود.

این گزارش می ­افزاید: بستۀ آب و هوایی (۲۰۲۰۲۰) اروپا برای تمام کشورهای اروپایی، افزایش ۲۰ درصدی میزان اثربخشی انرژی، کاهش ۲۰درصدی انتشار گازهای گلخانه­ای و افزایش ۲۰ درصدی استفاده از انرژی­های تجدیدپذیر را تا سال ۲۰۲۰ پیش ‌بینی کرده است. با توجه به اجرای این بسته و این­که برخی از ایالت­ های کشور آمریکا  تا سال ۲۰۲۰ باید یک سوم از برق خود را از منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین نمایند، پیش ­بینی می­شود که بازار این نوع نیروگاه­ها روبه توسعه باشد.