تکمیل هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره برداری از آن می‌تواند بار امنیتی و روانی تامین بنزین را در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران کاهش دهد.

به گزارش خبرنگار، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت امروز (یکشنبه، ۲۳ مهرماه) در جلسه تودیع مدیرعامل پیشین و معارفه مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: همسو با اهداف و رویکرد وزارت نفت در صنعت پالایش، تکمیل پروژه ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس یکی از مهمترین اولویت‌های بنده است زیرا با این اقدام مسیر برای برقراری تعادل بین عرضه و تقاضای بنزین در کشور که از وظایف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است، تسهیل می‌شود.

وی از رعایت ملاحظات زیست محیطی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های این شرکت نام برد و افزود: برای اجرای تعهدهای زیست محیطی، افزایش توزیع بنزین یورو ۴ در شهرهای کشور را در برنامه داریم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان این‌که البته مشکل آلودگی هوا تنها با بهبود کیفیت بنزین حل نمی‌شود، افزود: بخش زیادی از آلودگی‌ها ناشی از کیفیت احتراق سوخت است که به تجهیزات آن مربوط می‌شود.

صادق آبادی به فراهم کردن فضای کسب و کار برای بخش خصوصی به عنوان مورد مهم بعدی اشاره کرد و گفت: صنعت پالایش کشور به منابع مالی ارزی با نرخ بهره پایین و بازپرداخت طولانی نیاز دارد که این موضوع می تواند از طریق فاینانس خارجی تامین شود.

وی اظهار کرد: زمانی می توانیم طرح‌های توسعه ای (به جز پالایشگاه ستاره خلیج فارس) را به سرانجام برسانیم که شرایط برای فاینانس خارجی در این صنعت فراهم شده باشد.

مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: در هیچ کجا بخش دولتی نباید با بخش خصوصی رقابت کند و همچنین تصدی گری دولت نیز باید در صنعت پالایش کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این‌که اجرای طرح عرضه سوخت از طریق شرکت‌های صاحب صلاحیت (برندینگ) می‌تواند یکی از راه‌های کاهش این تصدی گری باشد، افزود: توزیع سوخت از طریق شرکت‌های صاحب صلاحیت زمانی تاثیرگذار خواهد بود که پالایشگاه‌ها هم درگیر آن شوند.

به گفته صادق آبادی، شرایط باید به نحوی مهیا شود که پالایشگاه‌های کشور به یکی از بزرگترین برندهای ما تبدیل شوند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره چالش‌های پیش روی این صنعت نیز گفت: تا سال ۲۰۲۰ میلادی نفت کوره باید با ضوابط و کیفیت خاصی فروخته شود که این مهم با انجام برخی راهکارها، طولانی مدت خواهد شد.

وی از ایجاد واحدهای RCC و RFCC به عنوان راهکار طولانی مدت برای افزایش کیفیت نفت کوره تولیدی کشور نام برد و ادامه داد: راه کوتاه‌تری وجود دارد که می توان از مخلوط کردن نفت کوره، میعانات گازی و برشی از نفت خام ترکیبی ایجاد کرد که کیفیت افزایش یابد.

به گفته صادق آبادی، وی و همکارانش هم‌اکنون بر یافتن راهکارهای کوتاه مدت تمرکز کرده اند.