مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران این شرکت را مصداق بارز اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: صنعت حفاری در کشور بومی و از صفر تا صد آن با دانش و تخصص ایرانی مدیریت می شود.
به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، حیدر بهمنی روز چهارشنبه (یکم دی‎ماه) در آیین سی و هفتمین سالگرد تاسیس این شرکت در اهواز، ضمن پاسداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر و تجلیل از خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران، افزود: شرکت ملی حفاری ایران نخستین نهاد صنعتی مولود انقلاب اسلامی است که به فرمان امام خمینی (ره) در یکم دی ماه سال ٥٨ تاسیس شد.

وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب، مدیریت و مهندسی صنعت حفاری در ایران ازسوی ٤٦ شرکت خارجی انجام می‎شد، اظهار کرد: در بدو تاسیس شرکت ملی حفاری ایران اکثریت کارکنان این شرکت سطح تحصیلی پایینی داشتند در حالی که امروز از میان ١٦ هزار نیروی ماهر و متخصص شرکت بالغ بر پنج هزار نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، یک هزار نفر کارشناسی ارشد و ٢٠٠ نفر دکترا هستند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری، نقش این شرکت را در حفظ، نگهداشت و افزایش تولید نفت در کشور اساسی و بسیار با اهمیت خواند و گفت: شرکت ملی حفاری ایران در ٣٧ سال فعالیت خود که با ٦ دکل آغاز و هم اکنون به ٧٥ دکل می‎رسد، حفر چهار هزار و ١٨٧ حلقه چاه به متراژ افزون بر هشت میلیون و ٨٣٦ هزار متر و ١٥١ هزار مورد عملیات تخصصی را در کارنامه خود دارد که به طور کامل با مدیریت، تخصص و دانش ایرانی محقق شده است.

بهمنی با اشاره به این‎که فعالیت این شرکت تنها در داخل کشور متمرکز نبوده است، افزود: با توجه به توانمندی های فنی و تخصصی و آشنایی کامل متخصصان صنعت حفاری کشور با تنوع سازندها و پیچیدگی های کار حفاری، این شرکت توانایی انجام کار در هر نقطه از جهان را دارد که از آن جمله حضور در حفاری در دریای شمال، کشورهای ترکمنستان، لیبی و کویت بوده است.

وی تصریح کرد: نقش پر رنگ ملی حفاری تنها در این مقوله خلاصه نمی شود و به جرات می توان ادعا کرد: بخشی از متخصصان و کارکنان مجرب این شرکت در ایجاد شرکت های خصوص حفاری در داخل کشور نقش آفرینی داشته و دارند.

بهمنی گفت: گستره عملیاتی شرکت ملی حفاری ایران هم اینک در مناطق خشکی و دریایی بیش از ١٠ استان کشور متمرکز و افزون بر ٤٠٠ هزار کیلومتر وسعت مناطق نفتخیز جنوب در دیگر میدان‎های نفتی کشور و فازهای طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در آب های خلیج فارس و میادین مشترک آزادگان و یاران جنوبی، آذر و … حضوری فعال دارد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران با بیان اینکه این شرکت همسو با برنامه های صنعت نفت در امر بومی سازی و حمایت از سازندگان و صنعتگران داخلی که از سیاست های اقتصاد مقاومتی می باشد، پیشگام بوده است، افزود: در بیش از یک دهه گذشته با همکاری افزون بر ٢٤٠ شرکت داخلی از ٣٣ هزار قطعه پرمصرف و اساسی در صنعت حفاری حدود ٢٠ هزار قطعه بومی سازی و در دکل های حفاری و بخش های خدمات فنی و مهندسی که مشتمل بر ٢٧ نوع تخصص است، استفاده می شود.

وی به هزینه کرد سالانه نزدیک به ٩٠ میلیارد تومان در زمینه تامین قطعات و تجهیزات داخلی و بومی سازی دانش فنی اشاره و اظهار کرد: هم افزایی میان این شرکت و سازندگان، شرکت های دانش بنیان، مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه ها این دستاورد مهم را در برداشته است که در شرایطی که تا پیش از انقلاب، حتی توانایی ساخت قطعات ساده مربوط به این صنعت راهبردی را در داخل کشور نداشتیم امروز در نتیجه این همکاری از مرز قطعه سازی عبور کرده و ساخت تجهیزات اساسی همانند گرداننده فوقانی (تاپ درایو)، دراورکس، تراکشن موتور، پمپ سیال، انواع ابزارهای نمودارگیری از چاه های نفت و گاز و … تولید داخل شده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران موفقیت متخصصان صنعت حفاری در ارائه خدمات حفاری افقی و جهت دار، فروتعادلی، کنترل فوران چاه ها ، مدیریت و اجرای پروژه های کلید در دست بدون حضور شرکت های خارجی، کاربست تجهیزات کاربردی ساخت داخل را از توفیقات این شرکت در بیش از سه دهه فعالیت برشمرد که در نتیجه همدلی، همسویی، خرد جمعی و تفکر بسیجی و جهادی و دانش محوری حاصل شده است.

وی توجه به مباحث زیست محیطی از جمله تجهیز بیش از ٣٠ دکل حفاری به تجهیزات مدیریت پسماند، روز آمد سازی تجهیزات براساس استانداردهای روز جهان، توجه به مسئولیت های اجتماعی خاصه در بخش های ایجاد اشتغال، فضاهای آموزشی، تاسیس مرکز علمی کاربردی با هدف پرورش نیروهای جوان را از دیگر فعالیت‎های شرکت ملی حفاری ایران برشمرد.