رئیس گروه مهندسی سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که صدور کارنامه انرژی برای ساختمانها ضروری است، گفت: بهینه ‌سازی مصرف انرژی، باید یکی از دغدغه‌ های متخصصان انرژی و محیط زیست باشد.

به گزارش شانا، رامین روشندل، رئیس گروه مهندسی سیستمهای انرژی دانشگاه صنعتی شریف بر ضرورت صدور کارنامه انرژی ساختمانها تاکید کرد و گفت: بهینه ‌سازی مصرف انرژی و جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمانها از دغدغه‌ های متخصصان انرژی و محیط زیست است.

وی افزود: به لحاظ قانونی، مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان ناظر بر صرفه ‌جویی در مصرف انرژی است که ضوابط طرح، محاسبه و اجرای عایقکاری حرارتی پوسته خارجی، سیستمهای تاسیسات گرمایی، سرمایی، تهویه، تامین آب گرم مصرفی و الزامهای طراحی سیستم روشنایی در ساختمانها را تعیین می‌کند.

روشندل تصریح کرد: در تدوین مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان در زمینه بهره‌وری انرژی از گزینه امتیازی استفاده شده است تا هرچه فناوریهای تجدیدپذیر بیشتری در ساختمان استفاده شود امتیاز انرژی ساختمان بالا رفته و این امتیاز عاملی برای تشویق خریداران ساختمانهاست.

دانشیار دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: در صورتی که مبحث ١٩ مقررات ملی ساختمان به درستی اجرا شود و هر ساختمان یک کارنامه انرژی داشته باشد، بهره‌برداران با دیدی باز نسبت به انتخاب و خرید ساختمان مورد نظر خود اقدام می‌کنند.

وی گفت: برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان، طراحی سیستم انرژی در ساختمان باید به شکل یکپارچه انجام و تمام سیستمهای مهم انرژی در ساختمان مانند موتورخانه به شکل یک پکیج طراحی شود، همچنین لازم است شرکتهایی که کار تاسیسات ساختمان را انجام می‌دهند طراحی گرمایش ساختمان را براساس اصول علمی و یکپارچه با تاسیسات ساختمان انجام دهند.

روشندل افزود: راهبردهای دیگری نیز وجود دارد که در ساختمان‌ سازی مدرن بکار برده می‌شود، بعنوان مثال براساس اقلیم، کاربری و ویژگیهای ساختاری ساختمان، بهترین گزینه‌ ها را برای ساختمان پیشنهاد می‌دهند تا انرژی کارآمد شود در حالی که هم اکنون این راهبردها در حوزه ساختمان سازی خالی است.

 به نقل از خبرگذاری شانا