عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: سوخت سبز (مخلوطی از اتانول با بنزین) یکی از بهترین جایگزینها برای بنزین در وسایل نقلیه جهت کاهش آلودگی هواست.

به گزارش شانا، عباس المدرس، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در نشستی خبری گفت: راهکارهای متفاوتی در جهت کاهش آلودگیهای هوا پیشنهاد شده که از جمله آنها، پیاده روی، استفاده از وسایل نقلیه عمومی، معاینه فنی، خاموش کردن وسیله نقلیه در هنگام توقف، تغییرات در تکنولوژی خودروها است، اما این پیشنهادها نیاز به همکاری زیاد مردم با دولت دارد و تاکنون جوابگو نبوده است.

وی با اشاره به اینکه آلودگیهای هوا یکی از مشکلات عمده در همه کشورهاست، افزود: برای کاهش آلودگی هوا لازم است از شیوه های شناخته شده و یا تجربه شده استفاده شود.
المدرس تصریح کرد: اتانول بر خلاف سایر مواد اکسیژن زا مانند سرب و ام تی بی ای (آلاینده آبهای زیر زمینی و سرطانزا) هیچگونه آلایندگی ندارد.
این عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه اصفهان عنوان کرد: خودروها منبع بیش از ٧٠ درصد آلودگیهای هوا هستند، همچنین هر دستگاه موتوسیکلت در ایران معادل ٨ خودرو آلودگی ایجاد می‌کند و ٨٠ درصد مرگ و میر در کشور ناشی از آلودگیهای هواست و جای تعجب نیست که سرطان و بیماریهای تنفسی دومین و سومین علت مرگ و میر در ایران بوده و سیر صعودی دارند.
وی با اشاره به این که در سال ٩٣ طرح تحقیقات تولید سوختهای زیستی از گیاهان پر انرژی در دانشگاه اصفهان پایان یافت، گفت: این طرح برای تولید انبوه، آماده سرمایه گذاری است.
عضو کمیسیون حمل و نقل، محیط زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست افزود: استفاده از اتانول و سوخت سبز می‌تواند تا ٩٠ درصد از آلاینده های جوی را کاهش دهد و این سوخت مهمترین راهکار برون رفت از چالش آلودگی هواست.
نورالله صلواتی با بیان این که حساس ترین مرحله برای استفاده از سوخت سبز، مخلوط اتانول با بنزین است، تصریح کرد: مسئولان استانداری، مدیریت شهری، جهاد کشاورزی، شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان آب و فاضلاب، علوم پزشکی، محیط زیست، اتاق هم اندیشی و فکر استان، ستاد کاهش آلودگی هوا و سرمایه گذاران باید دست به دست هم دهند تا این مهم تحقق یابد.
وی عنوان کرد: هم اکنون در کشورهای زیادی از سوخت سبز برای کاهش آلاینده های جوی استفاده می‌شود و باید در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

به نقل از خبرگذاری شانا