سخنگوی دولت اعلام کرد که ایران در ۲ ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده‌ و میانگین قیمت فروش نفت ۶۵ دلار برای هر بشکه است.
به گزارش خبرنگار، محمدباقر نوبخت، سه‌شنبه، ۲۲ خردادماه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این‌که بخشی از درآمدهای ما از طریق فروش و صادرات نفت تامین می‌شود، گفت: زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد، فروش و صادرات نفت ما بیش از یک میلیون بشکه در روز نبود، در چنین شرایطی باید از همه عذرخواهی می‌کردیم که منابع کشور محدود است.

سخنگوی دولت افزود: طی دو ماه گذشته بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده‌ایم، در حالی که پیش از برجام صادرات نفت به یک میلیون بشکه در روز رسید و حتی قصد داشتند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و نفت در برابر غذا را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: دولت در چنین شرایطی روی کار آمد که هزینه‌های تحریم‌ را مردم پرداخت می‌کردند، اما هم اکنون وضع فروش نفت ما چگونه است؟ آیا افزایش صادرات نفت قابل مشاهده نیست؟

نوبخت با اشاره به این‌که پارسال غیر از افزایش سنواتی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بین بازنشستگان توزیع شد و امسال نیز دولت در لایحه، یک هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بود که مجلس یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه کرد، گفت: هم اکنون میانگین قیمت فروش نفت ۶۵ دلار است، در روزهایی که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار را نیز تجربه کردیم اما در آن زمان به هر دلیلی این فاصله‌ها جبران نشد، افتخار می‌کنیم که این کار را انجام دهیم، اما تقاضا می‌کنیم ما را نیز درک کنند.

سخنگوی دولت در مورد اخباری مربوط به احیای کارت سوخت و استفاده افراد از کارت سوخت شخصی در جایگاه‌ها، تصریح کرد: زمانی نظر مجلس شورای اسلامی احیای کارت سوخت بود، اما وزارت نفت اعتقاد داشت که در آن مقطع، احیای کارت سوخت ضرورتی ندارد. معتقدم این مباحث را باید اجرایی تلقی کرد و این موضوع به افزایش قیمت بنزین یا سهمیه‌بندی آن ارتباطی ندارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دریافت تضمین در قراردادهای خارجی عنوان کرد: پنج کشور باقیمانده در برجام اعتقاد به ماندن در این توافقنامه را دارند. شرط ایران نیز اجرای تعهدات است، باید در مدت باقیمانده ببینیم کدام شرکت‌ها می‌خواهند بروند و کدام شرکت‌ها می‌خواهند بیایند، اما در مجموع تامین منافع ما مهم است و مهم نیست که با کدام شرکت باشد.