سخنگوی دولت درباره دلیل مخالفت دولت با دو نرخی شدن بنزین گفت: اگر می خواهیم بنزین را دو نرخی کنیم، مصرف کنندگان دچار سردرگمی می شوند و بنابراین ما قیمت تعادلی را مناسب تشخیص می دهیم.

به گزارش شانا به نقل از رادیو گفتگو، محمدباقر نوبخت اظهار کرد: باید قبول کنیم که در یک شرایط رقابتی قرار داریم تا همه سرمایه گذاران خارجی اقدام به سرمایه گذاری کنند و هرچه به صورت غیر عادی استثنا، ایجاد کند را نافع نمی دانیم.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم بنزین را دو نرخی کنیم، جایگاهها نیز باید محاسبات خود را با دو نرخ انجام دهند و مصرف کنندگان نیز دچار سردرگمی هستند؛ بنابراین ما قیمت تعادلی را مناسب تشخیص می دهیم.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به افت قیمت نفت و نزدیک شدن عرضه به قیمت FOB به نظر نمی رسد رقم افزونی را از افراد دریافت می کنیم.
وی تصریح کرد: اگر درصدی از مردم بطور مثال ١٥٠٠ تومان را نیز مصرف کنند، همه تصمیمها بر روی همین ١٥٠٠ تومان معطوف می شود.
نوبخت افزایش قیمت بنزین را به صلاح مردم ندانست و گفت: حتی اگر به فرض قرار شد نرخهای ١٠٠٠ و ١٥٠٠ تومان وجود داشته باشد، دولت میانگین را محاسبه می کند ضمن این که دولت معتقد است افزایش قیمت بنزین بیش از ١٠٠٠ تومان به صرفه نیست.
آماده اجرای مصوبه بنزین دو نرخی هستیم

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مخالفت دولت با بنزین دو نرخی اظهار کرد: ما مجری هستیم و اگر قانون مجلس ابلاغ شود، آماده اجرای مصوبه بنزین دو نرخی هستیم.

وی تصریح کرد: در زمان سهمه بندی نیز به طور عموم نرخ دوم را محاسبه می کردند و معتقدیم دولت زحمات بسیاری کشید تا همه فرآورده ها را تک نرخی کند.
وی ادامه داد: لایحه دولت نیز تک نرخی بود که متاسفانه در یک لحظه تغییر کرد و تصور می کنم سهمیه ها به گونه ای باشد که نیاز نباشد مردم از نرخ دوم استفاده کنند.
کاظمی با اشاره به اتخاذ تصمیم دو نرخی شدن بنزین در لحظه آخر گفت: در آن زمان از ما در کمیسیون دعوت نکردند و در زمانی که بنزین دو نرخی بود در حوزه تسویه حساب با جایگاهها دچار مشکل بودیم.
وی افزود: دولت در حال تک نرخی کردن دلار است حال چرا باید بنزین دو نرخی شود و ان اشاالله کوشش می کنیم در سال بعد بنزین دوباره تک نرخی شود.
کاظمی اصلاح این روند از طریق لایحه دولت را محتمل دانست و گفت: زیرا مجلس چهار ماه برای اجرای این مصوبه به ما فرصت داده، احتمالا تا یکم مهر ماه اجرایی می شود.
وی یادآور شد: هنوز درباره نرخ دوم صحبتی نشده و اخبار انتشار یافته فقط گمانه زنی است و مردم نباید در این باره نگرانی داشته باشند.

به نقل از خبرگذاری شانا