انتخاب صحیح و تعمیر و نگهداری بموقع تجهیزات سرمایشی، مصرف برق را تا ٢٠ درصد کاهش می دهد.

به گزارش شانا به نقل از وزارت نیرو، بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در بخش خانوارهای شهری،بیش از ٨٠ درصد از تجهیزات سرمایشی مختلف به منظور خنک‌ سازی استفاده می‌کنند که در این میان، حدود ٧٠ درصد از خانوارهای شهری از کولر آبی، ١٨ درصد از کولر گازی و ١٢ درصد سایر سیستم‌های سرمایشی را به‌کارمی برند.

بنابراین آمار، تعداد کولرهای آبی در میان خانوارهای شهری حدود ١٠ میلیون دستگاه و کولرهای گازی نیز به بیش از ٢ میلیون دستگاه می‌رسد، در اقلیمهای معتدل، مرطوب و گرم و مرطوب استفاده از کولرهای گازی متداول و منطقی و در دیگر اقلیمهای آب و هوایی نیز استفاده از کولرهای آبی مناسب است.

بنابر پیشنهاد کارشناسان فنی سازمان بهره‌وری انرژی ایران، با رعایت نکاتی ساده در انجام بموقع سرویس کولرها می‌توان ضمن افزایش کارایی کولره،ا مصرف برق را نیز کاهش داد.

درباره کانال‌کشی کولرها، هرچه مسیر کانال کشی کولرهای آبی پرپیچ و خم و طولانی تر باشد، فشار هوا درمسیر کانالها افت بیشتری پیدا کرده و موجب هدر رفت انرژی می شود؛ بنابراین انتخاب کوتا‌ترین مسیر کانال کشی می تواند یکی از راهکارهای موثر به منظور کاهش مصرف انرژی باشد.

همچنین، تعویض بموقع پوشال، شستشوی ماهانه و رفع اشکالات کولر پیش از آغاز به کار آن در فصل گرما می تواند کارکرد کولرها را بهبود بخشد و از هدر رفتن سرما نیز جلوگیری کند،

به گفته کارشناسان سابا، نوع کولر را باید متناسب با نوع آب و هوای هر منطقه انتخاب کرد؛ به عنوان مثال از کولرهای گازی برای مناطق گرم و مرطوب و کولر آبی برای مناطق گرم و خشک استفاده شود.

با نصب سایبان بر روی پنل بیرونی،کندانسور کولر گازی می‌تواند بدور از تابش نور خورشید با راندمان بهتر و مصرف برق کمتر به تبادل حرارت و خنک کردن گاز مبرد کولر بپردازد.

همچنین لازم است در هنگام نصب کولرهای گازی پنل بیرونی آن به گونه‌ای نصب شود که جریان هوای آزاد در پشت آن به راحتی برقرار شود.

تجربه نشان داده است با انجام سرویس، نگهداری مناسب می‌توان تا ٢٠ درصد از مصرف برق کولر گازی صرفه‌جویی به عمل آورد.

از نظر کارشناسان سابا (سازمان بهره وری انرژی ایران) بهترین محدوده دمای آسایش در تابستان ٢٤ تا ٢٦ درجه سانتیگراد (به شرط رطوبت ٢٠ درصد) است، بنابراین، سرد کردن بیش از حد تجهیز سرمایشی و روشن نگه داشتن مداوم آن سبب افزایش بی‌رویه مصرف انرژی می‌شود.

به نقل از خبرگذاری شانا