یک شرکت ایتالیایی اقدام به تولید نمونۀ اولیۀ کفشی کرده که قادر به تولید برق از حرکت کاربر است. به گزارش دفتر روابط­ عمومی سازمان بهره ­وری انرژی ایران (سابا):

ویبرام (Vibram) یک شرکت ایتالیایی مشهور در حوزۀ تولید کفش است، این شرکت نمونۀ اولیۀ محصول جدید خود را که قادر به تبدیل انرژی حرکتی به برق است را رونمایی کرده تا از آن برای شارژ موبایل استفاده کند.
این کفش با فن ­آوری انحصاری این شرکت ساخته شده و مؤسسۀ فن ­آوری ایتالیا (IIT) نیز در این پروژه به ویبرام کمک کرده است، علاوه براین، شرکت این ‌استپ نانو پاور (InStep Nanopower) نیز در تولید این محصول همکاری داشته است، این ‌استپ یک شرکت آمریکایی است که از فن ­آوری‌ نانو در حوزۀ انرژی ‌های تجدیدپذیر استفاده می‌ کند.

بنابراین گزارش: این دو شرکت با استفاده از فن­ آوری‌ نانو، کفش ‌هایی تولید کردند که می ‌تواند حرکت کاربر را به برق تبدیل کرده و آن ­را ذخیره‌ سازی کند. از این انرژی می ‌توان برای شارژ ادوات همراه نظیر موبایل استفاده کرد. در مرکز این کفش، یک قطعۀ الکترونیکی قرار داده شده است که می ‌تواند برق تولید کند. براساس این گزارش: اگر کاربر با سرعت معمولی حرکت کند، این کفش قادر به تولید یک وات انرژی است، با۸  ساعت حرکت کردن می ‌توان برق مورد نیاز تلفن همراه را تأمین کرد، البته وزن کاربر نیز در میزان انرژی تولید شده مؤثر است به ­طوری­ که با افزایش وزن و سرعت حرکت، میزان برق تولید شده نیز افزایش می ‌یابد. در این کفش یک تراشه قرار دارد که ازطریق بلوتوث به ادوات برقی دیگر متصل می ‌شود به­ طوری ­که امکان رصد شرایط کاربر نظیر دمای پا، موقعیت و تعداد قدم ‌ها قابل کنترل است، علاوه­ بر شارژ، این سیستم به یک پورت میکروUSB مجهز است که ازطریق آن، برق را می‌ توان به ادوات دیگر منتقل کرد.

این گزارش می ­افزاید: این شرکت ایتالیایی با شرکت لنوو (Lenovo) قرارداد همکاری منعقد کرده ‌است تا از سیستم GPS  در این کفش ‌ها استفاده شود و این سیستم به ادوات لنوو قابل اتصال باشد.

به نقل از خبرگذاری سابا